logo

روش اندازه گیری رطوبت زیرآیند

روش های اندازه گیری رطوبت زیرآیند قبل از اجرای کفپوش اپوکسی

لزوم و روش اندازه‌گیری رطوبت زیرآیند قبل از اجرای کفپوش اپوکسی چیست؟

وجود رطوبت در زیرآیند به ویژه زیرآیند بتنی، از عمده‌ترین و شایع‌ترین علل بروز بسیاری از مشکلات و نواقص سطحی کفپوش رزینی است. از آنجا که مشکلات ناشی از حضور رطوبت در زیرآیند کفپوش اپوکسی به راحتی قابل حل نبوده و هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد، توصیه می‌شود هنگام استفاده از انواع پوشش‌های محافظتی کف بر روی زیرآیند (مخصوصاً بتن)، قبل از نحوه نصب کفپوش اپوکسی مناسب و شروع مراحل آماده‌سازی سطح، برای اطمینان از چسبندگی خوب کفپوش به زیرآیند و عدم بروز مشکلاتی همچون تاول‌زدن یا حباب‌زدن کفپوش اپوکسی، میزان رطوبت زیرآیند بررسی و اندازه‌گیری شود.

پس از بررسی میزان رطوبت زیرآیند، رطوبت محیط، دمای محیط، دمای زیرآیند و اطمینان از عاری بودن سطح از انواع آلودگی‌ها، می‌توان اقدام به اجرای کفپوش رزینی نمود. در ادامه به بررسی تعدادی از روش‌های اندازه‌گیری میزان رطوبت زیرآیند می‌پردازیم.

روش‌های اندازه‌گیری رطوبت زیرآیند

بطور کلی روش‌های اندازه‌گیری میزان رطوبت زیرآیند به دو دسته‌ی بصری یا کیفی و و غیر بصری یا کمی تقسیم می‌شوند.

روش‌های ارزیابی بصری

1- استفاده از فیلم پلی اتیلنی

در وهله اول با بازدید از پروژه بررسی تاریخچه بتن ریزی و آخرین زمان شستشوی کف یا بررسی امکان حضور منابع آب زیرزمینی در عمق کم و زیرآیند قبل از اجرا، می‌توان خشک یا مرطوب بودن سطح زیرآیند را بررسی نمود.

در صورتی که زیرآیند بتنی باشد، برای این منظور می‌توان در ابتدا یک فیلم پلی اتیلنی ضخیم و یکپارچه به متراژ یک مترمربع بر روی زیرآیند قرارداده و محیط اطراف آن را با استفاده از چسب شیشه‌ای بر کف بچسبانید

پس از سپری شدن 24 ساعت میزان رطوبت جمع شده در زیر آن بررسی می‌شود. تیره شدن رنگ بتن یا جمع شدن بخار آب زیر فیلم پلی اتیلنی به معنای بالا بودن حجم رطوبت در زیرآیند بتنی است. (مطابق با استاندارد ASTM D4263) روش اندازه‌گیری رطوبت با استفاده از فیلم پلی اتیلنی، روشی سریع، آسان، غیرمخرب و ارزان برای نشان دادن رطوبت بیش از حد زیرآیند است. این روش هیچ نتیجه کمی ارائه نمی‌دهد، در صورتی که برای بررسی میزان رطوبت زیرآیند به آمار و ارقام نیاز دارید، می‌توانید از روش ارزیابی غیر بصری یا کمی استفاده کنید.

رطوبت۲
بعد

رطوبت۱
قبل

‌ ‌

روش‌های ارزیابی غیر بصری

1-اندازه‌گیری رطوبت زیرآیند

روش غیر مخرب دیگر برای اندازه‌گیری رطوبت بتن، اندازه‌گیری رطوبت مصالح به کار رفته در زیرآیند با استفاده از دستگاه‌های سنجش میزان رطوبت است. این روش به شما امکان می‌دهد تغییرات میزان رطوبت را هنگام خشک شدن بتن کمی کرده و میزان کمی رطوبت را بسنجید.

در زمان استفاده از دستگاه رطوبت‌سنج، از عدم وجود جریان الکتریکی و لوله‌کشی آب اطمینان حاصل کنید. هنگام کار با دستگاه سنجش رطوبت، پروب‌های آن را بر روی کف قرارداده و به آرامی فشار دهید تا از تماس کامل پروب با کف اطمینان حاصل شود و سپس عدد نمایش داده شده بر صفحه نمایش دستگاه رطوبت سنج را بخوانید. به همراه دستگاه‌های سنجش رطوبت عموماً جدولی برای تبدیل شاخص اندازه‌گیری شده توسط دستگاه به رطوبت موجود در زیرآیند، براساس جنس زیرآیند، وجود دارد.

دقت شود حداکثر رطوبت مجاز بتن 4 درصد است و در صورت تعیین مقادیر بالاتر از آن بایستی تا کاهش رطوبت بتن به مقادیر کمتر از نصب کفپوش خودداری نمود.

رطوبت۳
بررسی رطوبت نسبی زیرآیند، روشی غیر مخرب، با هزینه نسبتاً کم و آسان است و بر خلاف روش فیلم پلی اتیلنی می‌توان از نتایج کمی آن استفاده کرد.

استفاده از فیلم پلی اتیلنی و بررسی رطوبت نسبی زیرآیند، دو روش متداول، کم هزینه و آسان برای اندازه‌گیری میزان رطوبت بتن، قبل از اجرای انواع کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان و کفپوش آکریلات) هستند. علاوه بر دو روش ذکر شده، روش‌های دیگری نیز برای اندازه گیری میزان رطوبت بتن وجود دارند که به اختصار آن ها را توضیح می‌دهیم.

2-تست کلسیم کلرید (Calcium Chloride Test)

مبنای این تست، اندازه گیری میزان تبخیر رطوبت از بتن است. در این روش، برای اندازه گیری میزان رطوبت تبخیر شده از یک ظرف کوچک کلسیم کلرید که با یک پوشش شفاف بزرگتر و غیر قابل نفوذ پوشانده شده است، استفاده می‌شود. پس از 72 ساعت، با وزن کردن مقدار کلسیم کلرید و مقایسه با وزن اولیه آن، میزان رطوبت تبخیر شده را می‌توان اندازه گیری کرد. این روش یک روش آزمایشگاهی، تقریباً پر هزینه و زمان بر است اما در انتها نتایج و مستندات دقیقی می‌توان از آن به دست آورد.

رطوبت۴

3-تست پل ژل (Gel Bridge Test)

بتن، همانند بسیاری از زیرآیندها توانایی انتقال الکتریسیته (برق) را دارد و با افزایش رطوبت بتن، میزان رسانایی الکتریکی آن افزایش می‌یابد. در تست پل ژل با اندازه گیری رسانایی در مصالح ساختمانی، از جمله بتن می‌توان میزان رطوبت حبس شده در آن ها را بررسی نمود.  در این روش پس از سوراخ کردن نقطه ای از بتن و پر کردن آن با ژل رسانا، دو پایه فلزی در سوراخ ها قرار می‌گیرد.
رطوبت۵
 ‌
در نهایت جریان الکتریکی گذرا از پل بتنی بین دو سوراخ، اندازه گیری می‌شود.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

تماس با کارشناس