logo

تست مقاومت الکتریکی کفپوش آنتی استاتیک

تست مقاومت الکتریکی کفپوش آنتی استاتیک

نحوه انجام تست مقاومت الکتریکی کفپوش آنتی استاتیک: در محیط‌های حساس که تجهیزات الکترونیکی فعال قرار دارد (مانند اتاق عمل، کنترل روم و اتاق سرور)، یا مکان‌هایی که مواد فرار و آتش گیر انبارش می‌شوند (مانند انبار مواد شیمیایی و منفجره) برای جلوگیری از تخلیه‌ی ناگهانی بار الکتریکی ساکن و جلوگیری از آتش سوزی و انفجار یا خسارت دیدن تجهیزات، باید از کفپوشی استفاده شود که به اندازه کافی دارای قابلیت رسانش الکتریکی و به اصطلاح آنتی استاتیک باشد.

کفپوش آنتی استاتیک با فرمولاسیون خاص، از تجمع الکتریسیته ساکن و تخلیه ناگهانی بار الکترواستاتیکی و یا جرقه جلوگیری می‌کند. برای اطمینان از پوشش دهی یکنواخت و کامل توسط پرایمر و روکش آنتی استاتیک باید تست مقاومت الکتریکی سطحی کفپوش اپوکسی، در هر مرحله انجام گیرد.

در این مقاله ابتدا، اطلاعات روش انجام تست مقاومت الکتریکی سطحی و سپس اطلاعات کلی در خصوص مراحل اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک برای آشنایی بیشتر شما ارائه شده است:

تست مقاومت الکتریکی کفپوش آنتی استاتیک اپوکسی

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، یکپارچه و بدون درز، ضد گرد و خاک، آب بند، با نظافت راحت، حفاظت از پرسنل و تجهیزات و با انتقال بار الکتریکی ساکن به چاه ارت و جلوگیری از تخلیه ناگهانی الکتریسیته ساکن و جرقه زدن می‌شود.

از مهم‌ترین کاربری‌های کفپوش آنتی استاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اتاق عمل
• داروسازی‌ها
• بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
• کلینیک های لیزر
• انبار مواد منفجره
• اتاق تمیز
• سالن رنگ
• اتاق سرور/ کفپوش اتاق برق
• صنایع خودرو سازی و قطعه سازی
• مراکز رایانه‌ای
• تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی
• صنایع هوافضا و هواپیمایی
و همه‌ی صنایع مشابه.

 

روش انجام تست مقاومت الکتریکی سطحی

برای اطمینان از پوشش دهی یکنواخت و کامل توسط پرایمر و روکش آنتی استاتیک و همچنین اطمینان از دستیابی به سطح مقاومت الکتریکی در محدوده‌ی آنتی استاتیک باید تست مقاومت الکتریکی سطحی کفپوش اپوکسی، در هر مرحله انجام گیرد.

performelectricalresistancetestبا استفاده از دستگاه اندازه گیری مقاومت الکتریکی سطوح آنتی استاتیک، می‌توان در هر مرحله بعد از اعمال، پرایمر یا روکش خودتراز را از لحاظ مقاومت الکتریکی تست کرد.

روش تست کفپوش آنتی استاتیک بدین صورت است کـه پروب‌ها را در دو نقطه با فاصله مشخص قرار می‌دهیم. سپس یک اختلاف پتانسیل به دو پروب وارد می‌شود تا دستگاه جریان الکتریسیته بین آن دو را بسنجد. و بر همین اساس میزان مقاومت الکتریکی سطحی کفپوش اپوکسی توسط دستگاه نمایش داده می‌شود.

 

مقاومت الکتریکی کفپوش آنتی استاتیک طبق استاندارد باید در محدوده‌ی 910 – 610 اُهم قرار بگیرد.

الکتریسیته ساکن، در اثر اصطکاک بین کفپوش و تجهیزات پلاستیکی (کفش، چرخ و…) ایجاد می‌شود.

در محیطی که تجهیزات فعال الکترونیکی وجود دارد در صورتیکه الکتریسیته ساکن، تخلیه نشود و در محل باقی بماند، باعث ایجاد جرقه، انفجار، آتش سوزی و خسارات جبران ناپذیر می‌شود. به این خاطر است که در این گونه محیط‌ها، باید از کفپوش آنتی استاتیک استفاده شود.

نحوه اجرای کفپوش آنتی استاتیک

اولین مرحله نصب کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، زیرسازی کف و ایجاد سطحی تراز شده و یکپارچه است. برای دستیابی به کیفیت حداکثری کفپوش آنتی استاتیک باید از تراز بودن کامل سطح اطمینان حاصل کنیم.

 

Antistaticflooringsubstructure

 

همچنین در این مرحله مکانیزمی برای اتصال کفپوش به چاه اِرت ساختمان تعبیه می‌شود. مکانیزم انتقال بار الکتریکی ساکن به چاه ارت ساختمان از طریق تعبیه شبکه‌ای مسی در میان لایه‌های کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک است. به عبارتی بعد از زیرسازی و تراز نمودن کف، شبکه مسی بر سطح چسبانده می‌شود. این شبکه مسی با فواصل متناسب با مقاومت الکتریکی موردنیاز، با استفاده از بتونه اپوکسی به کف چسبانده می‌شود.

 

Coppergridlayer

 

در مرحله بعدی، پرایمر اپوکسی آنتی استاتیک بساپلیمر BASADUR® E 103 بر سطح شبکه‌ی مسی برای اتصال صد درصدی روکش خودتراز با شبکه‌ی مسیِ قرار گرفته در میان لایه‌های کفپوش اعمال می‌شود.

پرایمر آنتی استاتیک بسادور E103 محصول بر پایه رزین اپوکسی، همراه با مخلوط هاردنر آمیدی و پلی آمین به سیاه است که قابلیت رسانایی و انتقال بار الکتریکی ساکن را دارا است.

 

Antistaticprimer

 

در مرحله آخر روکش خودتراز اپوکسی آنتی استاتیک که دارای مقاومت الکتریکی در محدوده‌ی آنتی استاتیک است روی پرایمر اجرا می‌شود. روکش خودتراز آنتی استاتیک برپایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین است. این روکش اپوکسی خودتراز دو جزئی بوده و به عنوان لایه‌ی نهایی کفپوش آنتی استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Self levelingantistaticcoatin

 

برای آشنایی با محصولات خودتراز آنتی استاتیک بساپلیمر، کلیک کنید:

BASADUR® E 325BASADUR® E 326

 

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

تماس با کارشناس