logo

کفپوش آشپزخانه صنعتی

کفپوش آشپزخانه صنعتی: کفپوش رزینی
کفپوش آشپزخانه صنعتی: صحبت از آشپزخانه که می‌شود، در ذهنمان یک آشپزخانه کوچک خانگی با کابینت مدرن یا کلاسیک در رنگ‌‌های مختلف تداعی می‌شود. اما وقتی از آشپزخانه صنعتی حرف می‌زنیم، همه چیز شکل دیگری به خود می‌گیرد. همان طور که از واژه‌ی “صنعتی” پیداست، در آشپزخانه صنعتی حجم زیادی از غذا در مدت زمان طولانی، طبخ و آماده سازی می‌شود. آشپزخانه صنعتی محل سرویس دهی غذا به هتل ، کفپوش رستوران، کفپوش فودکورت و سالن پذیرایی هستند، از این رو بطور مستقیم بر سلامت عده زیادی از مردم جامعه تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل طبق قوانین بین المللی و الزامات بهداشتی سازمان غذا و دارو کشور ایران، کف آشپزخانه صنعتی، لبنی و نوشیدنی و صنایع وابسته به آن ، مانند صنایع بسته بندی مواد غذایی، آشپزخانه صنعتی و رستوران باید با دوام، بهداشتی، مقاوم در برابر تردد طولانی مدت و با قابلیت نظافت سریع و آسان باشد.
 ‌ ‌
در این مقاله به علل انتخاب کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان و کفپوش MMA) برای آشپزخانه صنعتی و دیگر صنایع غذایی پرداخته شده است.
 ‌

1. کف آشپزخانه صنعتی؛ محل ذخیره سازی مواد غذایی

در آشپزخانه صنعتی، معمولاً سردخانه و فریزر بزرگی برای ذخیره سازی مواد غذایی پروتئینی مثل گوشت تعبیه می‌شود. در سردخانه به علت وجود دریچه خنک کننده ورودی هوای سرد نزدیک کف، کفپوش رزینی سردخانه باید مقاومت بالایی در برابر افزایش و کاهش دما داشته باشد.

همچنین به دلیل اهمیت بالای نظافت کفپوش محل ذخیره سازی مواد غذایی، توصیه می‌شود تا طبق الزامات بهداشتی سازمان غذا و دارو، از کفپوش رزینی آنتی باکتریال استفاده شود. امکان شستشوی روزانه‌ی کفپوش آشپزخانه صنعتی، هدایت مناسب آب به سمت راه آب با شیب بندی مناسب کفپوش و عدم وجود درز و هرگونه اتصال در کفپوش از دیگر مزایای استفاده از انواع کفپوش رزینی در آشپزخانه صنعتی است.

2. تردد پرسنل و وسایل چرخدار

در آشپزخانه صنعتی، علاوه بر تردد بالای نیروی انسانی، تردد وسایل چرخداری مانند سینی حمل مواد غذایی نیز وجود دارد. کفپوش صنایع غذایی باید مقاومت سایشی خوبی در برابر تردد طولانی مدت داشته باشد و جا به جایی وسایل چرخدار را برای پرسنل آسان تر کند.

همچینن طول عمر و کیفیت بالای کفپوش رزینی سبب می‌شود، تا در مدت زمان طولانی تری نسبت به دیگر انواع کفپوش (رولی و تایلی) نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشند.

3. نظافت کفپوش آشپزخانه صنعتی

به علت حجم بالا و مداوم پخت و پز در آشپزخانه صنعتی، احتمال ریختن مواد غذایی مانند، روغن، شیر و انواع لبنیات، رب و انواع سس و دیگر مواد غذایی بر روی کف، کفپوش انتخاب شده بایستی در برابر اسیدهای موجود در روغن و لبنیات که توانایی خوردن سطح کفپوش را در طولانی مدت دارند، مقاوم باشد. لکه چربی و روغن ایجاد شده بر روی کفپوش آشپزخانه باید به راحتی تمیز شود. ممکن است آشپزخانه صنعتی، هنگام نظافت و شستشو کفپوش رزینی، از آب داغ با فشار بالا یا بخار آب داغ استفاده کنند.
Floor Cleaning min
 ‌

بدین ترتیب کف آشپزخانه صنعتی اجرا شده باید مقاومت بسیار خوبی در برابر دما و فشار بالا داشته باشد. همچنین عدم استفاده از چسب در نصب کفپوش رزینی مانع از بروز مشکلاتی مانند نفوذ آب به زیر کفپوش (در مورد کفپوش رولی و تایلی) و جدا شدن کفپوش از کف به دلیل حل شدن چسب کفپوش خواهد شد.

 ‌

4. ایمنی: اصلی مهم در انتخاب کفپوش

به دلیل شستشو مستمر و ریختن مداوم مایعات و روغن بر روی کفپوش آشپزخانه، کفپوش رزینی باید مقاومت بسیار خوبی در برابر لغزش داشته باشد. از منظر قوانین HSE، کفپوش انتخابی باید نیاز به ایمنی محیط کار و پرسنل را برآورده و از بروز حوادثی مانند لیز خوردن مکرر افراد جلوگیری کند. طبق آمارهای جهانی، 15% شکستگی استخوان در محل کار، به علت لیز خوردن پرسنل حین کار است.

5. طراحی و رنگبندی کفپوش آشپزخانه

به دلیل اهمیت بالای حفظ سلامت جامعه در پخت غذا و تولید مواد غذایی، رنگ انتخابی برای کفپوش آشپزخانه صنعتی باید بگونه ای باشد تا به سرعت و به وضوح آلودگی کف را نشان دهد. علاوه بر این، چون امکان ریختن مواد غذایی بر روی کف در این مکان زیاد است، می‌توان با ایجاد طرح بر روی کف (مثل طرح فلیک) و خطای دید، جلوه زیباتری به محیط کاری داد.

 ‌
با توجه به عوامل بالا، کفپوش رزینی بساپلیمر پیشنهاد مناسبی برای کف آشپزخانه یا رستوران شماست. این کفپوش علاوه بر برطرف کردن نیازهای مختلف کف و حفاظت از آن، زیبایی چشم گیری به محیط کاری شما می‌دهند و در طولانی مدت با کاهش هزینه جانبی ناش از ترمیم کفپوش یا تعویض آن، از نظر اقتصادی کاملاً به صرفه هستند.
 ‌
تجهیزات آشپزخانه صنعتی مانند انواع فر و گاز، قفسه و سینک شستشو ثابت هستند و امکان جا به جایی آن وجود ندارد. پس کفپوش صنایع غذایی باید بدون نیاز به جا به جایی تجهیزات و وسایل به راحتی نصب و اجرا شود. کفپوش رزینی بدون ابعاد و مایع هستند و به آسانی به وسیله غلطک می‌توان آن را بر روی کف، زیر تجهیزات و گوشه و کنارها پخش نمود. در صورتی که برای اجرای کفپوش محدودیت زمانی وجود داشته باشد، می‌توان از کفپوش متیل متاکریلات (MMA) که سرعت پخت بسیار بالایی دارد استفاده کرد.

‌ ‌

نصب و اجرای کفپوش در آشپزخانه صنعتی

معمولا مدیران آشپزخانه صنعتی، تمایلی به تعطیلی چند روزه محل کار ندارند. به همین دلیل نصب و اجرای کفپوش رزینی، باید علاوه بر سرعت و دقت با رعایت کامل الزامات بهداشتی همراه باشد.

installing

متریال کفپوش رزینی انتخاب شده برای این مکان، فاقد حلال (مواد فرار آلی) است. عدم حضور حلال در مواد کفپوش رزینی، علاوه بر افزایش چسبندگی کفپوش به زیرآیند، مشکل انتشار بوی حلال را نیز رفع می‌کند. بدین ترتیب بوی مواد با مواد غذایی موجود در آشپزخانه، ترکیب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

⇐ نحوه نصب کفپوش اپوکسی| اجرا

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 8 =

تماس با کارشناس