logo

چرا سطح کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی می‌شود؟

چرا سطح کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی می شود؟

چرا سطح کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی می‌شود؟

آیا تا به حال بافتی شبیه به تصویر زیر را بر روی سطح انواع مختلف کفپوش رزینی اجرا شده، مشاهده کرده‌اید؟

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی
کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی
 ‌

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

گاهی اوقات ممکن است پس از اجرای کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی‌یورتان و کفپوش MMA)، نوعی بافت موج دار شبیه به پوست پرتقال بر روی سطح کفپوش ایجاد شود.

بروز این اتفاق فقط مختص کفپوش‌های رزینی نیست، بلکه می‌توان آن را در انواع پوشش‌های دیوار و رنگ‌ها نیز مشاهده کرد. پدیده‌ی پوست پرتقالی شدن کفپوش اپوکسی، لزوماً اتفاق بدی نیست.

در اکثر مواقع، با توجه به کاربری کف، اگر به کفپوشی اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان با خاصیت ضد لغزش، نیاز داشته باشیم، سطح کفپوش رزینی را پوست پرتقالی می‌کنیم. با این حال، مجریان کفپوش‌های رزینی باید قبل از اجرای کفپوش به صورت پوست پرتقالی، اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان خود قرار دهند، تا مشتری بداند که پس از اتمام کار، سطح کفپوش رزینی به چه شکلی در می‌آید.

بطورکلی پدیده پوست پرتقالی شدن سطح کفپوش‌های اپوکسی یا پلی یورتان، در پوشش‌های نازک اتفاق می‌افتد. به همین دلیل معمولاً آن‌ها را بر روی لایه‌ی نهایی سیستم کفپوش رزینی (Top Coat) مشاهده می‌کنیم (تصویر شماره 1).
22 min 1
تصویر 1

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی، اجرای کفپوش رزینی با ضخامت بیشتر از 2 میلیمتر و یا استفاده از پوشش خودترازی (Self-leveling) مانند BASADUR® E303 است. فاکتورها و عوامل مهمی در ایجاد پدیده پوست پرتقالی شدن نقش دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

تیکسوتروپی

متریال انواع کفپوش رزینی از جمله موادی است که در اثر اعمال نیرو در زمان اجرا (مثلا نیروی ناشی از کشیدن لیسه برای پخش کردن مواد بر روی کف) دچار کاهش ویسکوزیته می‌شوند و یا به عبارتی در اثر اعمال نیرو، مواد روان‌تر بر سطح پخش می‌شوند. به این خاصیتِ مواد تیکسوتروپی (Thixotropy) گفته می‌شود. بر این اساس، هرچه ویسکوزیته مواد بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده پوست پرتقالی شدن افزایش می‌یابد. چرا که متریال کفپوش اپوکسی سخت‌تر بر روی سطح حرکت کرده و دیرتر سطحی تراز را ایجاد می‌کند. به عبارتی دیگر، قابلیت خودترازی مواد با افزایش ویسکوزیته کاهش می‌باید.

در چنین مواردی، می‌توان با افزودن درصد ناچیزی حلال به متریال کفپوش، ویسکوزیته آن را کاهش داد و از ایجاد سطح پوست پرتقالی جلوگیری نمود. البته باید توجه داشت که استفاده از حلال خود می‌تواند مشکلاتی مانند تاول زدن کفپوش و یا انتشار بوی ناخوشایند ناشی از حضور حلال را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی تیکسوتروپی متریال کفپوش‌های رزینی، دما است. با افزایش دمای محیط، متریال راحت‌تر بر روی سطح جاری می‌شود و با سرد شدن هوا، پخش مواد به صورت یکنواخت، به سختی انجام می‌گیرد.

همچنین، بررسی دمای زیرآیند و سرد بودن آن احتمال پوست پرتقالی شدن سطح را افزایش می‌دهد.

ابزارآلات

در فرآیند انجام هر کاری، علاوه بر داشتن دانش لازم، مهارت کافی و تجربه، به ابزار مناسب، با کیفیت و کاربردی نیز احتیاج داریم. نصب و اجرای کفپوش‌های رزینی هم از این قاعده مستثنی نیست.

داشتن ابزارآلات با کیفیت، تاثیر مستقیمی بر روی روند اجرا، کیفیت، یکپارچگی و نتیجه نهایی کفپوش دارد. برای مثال، با استفاده از غلتک پشمی، اثر پوست پرتقالی به وضوح بر روی سطح کفپوش اپوکسی دیده می‌شود. برای جلوگیری از این امر، می‌توان از غلتک با شیارهای کوچک و ریز استفاده کرد. غلتک کوچک، به دلیل داشتن شیارهای ریز، مواد کمتری را نگه می‌دارد. بدین ترتیب، لایه‌ی اجرا شده با این غلتک، ضخامت بسیار کمی دارد. این ضخامت کم سبب می‌شود تا کفپوش مقاومت سایشی خوبی نداشته و از زیرآیند جدا شود.

برای رفع این مشکلات می‌توانید ابتدا متریال را با ماله بر روی کف پخش و سپس، با پوشیدن کفش‌های مخصوص و استفاده از یک غلتک با شیارهای ریز ردهای به جا مانده از ماله را محو کنید و سطح یکنواختی را به وجود آورید.

بیشتر:

ابزار نصب کفپوش اپوکسی

پمپ اسپری هوا

یکی دیگر از ابزارهای پیشرفته و نسبتاً جدید در فرآیند اجرای کفپوش‌های رزینی، پمپ اسپری هوا است. پمپ اسپری با استفاده از فشار هوا، متریال را یکدست و نازک پخش می‌کند. اما گاهی اوقات مواد بطور یکنواخت پخش نمی‌شوند و بافتی موج‌دار بر روی سطح کفپوش اپوکسی تشکیل می‌گردد.

معمولاً رخ دادن پدیده پوست پرتقالی هنگام استفاده از پمپ اسپری هوا، ناشی از یکی از عوامل زیر است:

• کالیبره نبودن دستگاه و تنظیم نبودن نازل

• عدم رعایت نسبت اختلاط مواد

• پاشیدن متریال در زاویه نامناسب

• استفاده‌ی بیش حد از متریال

با توجه به موارد بالا، در صورت اجرای کفپوش به وسیله پمپ اسپری هوا، مجری باید مهارت و تجربه کافی داشته باشد.

وضعیت لایه‌ی اول

گاهی اوقات ممکن است در لایه‌ی اول (پرایمر) ، پدیده پوست پرتقالی شدن، اتفاق بیوفتد. در صورت برطرف نکردن این مشکل و اجرای لایه‌های بعدی روی آن، اثر پوست پرتقالی بزرگتر و واضح‌تر دیده می‌شود. این وضوح در سطح‌های براقی که تازه اجرا شده‌اند بیشتر به چشم می‌آید.

اگر سطح کفپوش پوست پرتقالی شد، چکار کنیم؟

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی، از کیفیت و کارایی کفپوش نمی کاهد. مگر اینکه براقیت، صاف و صیقلی بودن سطح کفپوش رزینی، اولویت ما باشد. در صورت پوست پرتقالی شدن سطح کفپوش، پس از خشک شدن کامل سطح، می توان با استفاده از سمباده سطح را صاف و بافت موج دار را حذف و سپس لایه جدید دیگری را بر روی آن اجرا کرد.

در هر پروژه‌ی اجرای کفپوش رزینی، شرایط زیرآیند ، دما و عوامل دیگر، متفاوت است و با تغییر هر کدام از این عوامل، ممکن است مشکلاتی حین اجرای کفپوش یا پس از پایان آن، به وجود بیاید. در صورت امکان و برای راحتی کار و پس از مشورت با مشتری، می‌توانید از پوشش‌های خودتراز به منظور جلوگیری از پدیده پوست پرتقالی شدن سطح، استفاده کنید.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نوزده =

تماس با کارشناس