logo

تفاوت هاردنر پلی آمین و پلی آمید

تفاوت هاردنر پلی آمین و پلی آمید در چیست؟

کفپوش‌های رزینی، کفپوش‌هایی بدون ابعاد، مایع و کاملاً یکپارچه هستند که با توجه به نوع رزین به کار رفته در ساختار آن‌ها به انواع کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی‌یورتان و کفپوش MMA دسته بندی می‌شوند.

رزین اپوکسی، رزین پلی یورتان و رزین آکریلات برای تبدیل شدن به یک پوشش یا یک کفپوش رزینی سخت، باید با یک سخت کننده (هاردنر) ترکیب شوند.

این مقاله به منظور معرفی هاردنر و انواع آن گردآوری شده است.

‌ ‌

 ‌هاردنر چیست؟

هاردنرها (Hardener) افزودنی‌هایی شیمیایی هستند که در صورت اضافه شدن به رزین، باعث سخت شدن، ایجاد اتصالات عرضی یا به عبارتی شبکه‌ای شدن (Cross-Linked Network) رزین می‌گردند. هاردنرهای مختلفی در بازار با فرمولاسیون متفاوتی برای اختلاط با رزین اپوکسی وجود دارد.

از دسته‌های اصلی این هاردنرها می‌توان به هاردنرهای پلی آمین، هاردنر پلی آمید، هاردنر پلی آمیدوآمین، هاردنر آلیفاتیک و سیکلوآلیفاتیک، هاردنر انیدریدی و هاردنر فنالکامینی اشاره نمود.

معمولاً مجریان کفپوش رزینی برای عنوان نوع فرمولاسیون هاردنر لایه‌های مختلف کفپوش اپوکسی از عبارت‌هایی نظیر ” پرایمر پلی آمین یا پرایمر پلی آمید” یا موارد مشابه، استفاده می‌کنند، که در این عبارت منظور “پرایمر اپوکسی با هاردنر پلی آمین یا هاردنر پلی آمید” است.

در ادامه به بررسی دو نوع بسیار متداول هاردنر مورد استفاده در صنعت رنگ و پوشش‌های رزینی، هاردنرهای پلی آمین و پلی آمید، تفاوت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

 ‌

هاردنر پلی آمین (Polyamine Hardeners)

یکی از متداول‌ترین انواع هاردنر اپوکسی، پلی آمین است که در ساختار شیمیایی آن بیش از دو گروه آمین (NH2) وجود دارد.

از ویژگی‌های مهم هاردنر پلی آمین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مقاومت شیمیایی مناسب در برابر انواع اسیدها و بازها


• ایجاد فیلم مقاوم در برابر عوامل خوردنده


• مقاومت مکانیکی خوب در برابر خراش و سایش


• قدرت چسبندگی بالا بین لایه های سیستم کفپوش اپوکسی و زیرآیند


• پخت (Curing) سریع در دمای محیط و دماهای پایین تر از آن


• دوام و ماندگاری بالا


• مقاومت الکتریکی مناسب (ویژه کفپوش‌های آنتی استاتیک و کانداکتیو)

 ‌
از جمله معایب هاردنرهای پلی آمین می‌توان به مقاومت پایین آن در برابر تابش نور آفتاب و اشعه UV اشاره کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از کفپوش اپوکسی با هاردنر در محیط‌های بسته استفاده شود و برای محیط های باز از کفپوش‌های اپوکسی دارای پیوندهای غیراشباع یا پوشش های پلی یورتان که مقاومت خوبی در برابر اشعه ماورابنفش دارند، استفاده گردد.

همچنین، میزان پایداری هاردنر اپوکسی پلی آمین در برابر رطوبت و آب نسبت به هاردنرهای پلی آمید کمتر است و در صورت عدم اندازه گیری رطوبت محیط قبل از اجرای کفپوش اپوکسی و عدم بررسی برگه اطلاعات فنی و نقطه ی شبنم، احتمال بروز پدیده‌ی آمین بلاش بر روی کفپوش‌های اپوکسی با هاردنر پلی آمین وجود دارد.

هاردنر پلی آمید (Polyamide Hardeners)

یکی دیگر از رایج‌ترین هاردنرهای رزین، هاردنر پلی آمید است که در ساختار شیمیایی آن از دو ترکیب آمین آلیفاتیک و اسید چرب استفاده شده است. برخی از گریدهای هاردنر پلی آمید دارای درصد معینی از حلال‌های آلی یا آب هستند.
 ‌

از ویژگی‌های مهم هاردنر پلی آمید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مقاومت در برابر آب و رطوبت


• مقاومت مناسب در برابر ضربه


• پخت در دمای محیط


• انعطاف پذیری و چقرمگی


• ویسکوزیته بالا


• زمان کاربری (Pot Life) بالا

هاردنر اپوکسی پلی آمید، در رنگ اپوکسی پایه حلال و پوشش‌هایی با ضخامت کم استفاده می‌گردد و به دلیل ویسکوزیته بالا استفاده از آن‌ها در صنعت کفپوش‌های رزینی به دلیل عدم وجود حلال در آن‌ها توصیه نمی‌شود.

به همین دلیل هاردنرهای پلی آمین، گزینه‌های مناسب‌تری برای کفپوش اپوکسی به ویژه کفپوش اپوکسی بدون حلال، هستند. هاردنرهای پلی آمید همانند هاردنرهای پلی آمین، مقاومت خوبی در برابر اشعه UV ندارند و باید پوشش‌های بر پایه پلی یورتان جایگزین آن‌ها شود.

نکات ایمنی حین استفاده از هاردنر

1. به طور کلی، هاردنرها خورنده بوده و دارای بخارات حساسیت زا هستند. بنابراین هنگام کار با آن‌ها باید حتماً از دستکش، لباس کار  و تهویه مناسب استفاده شود تا از بروز انواع حساسیت‌های پوستی و تنفسی جلوگیری گردد.
2. محل نگهداری و انبارش هاردنرها باید خشک و خنک باشد.

3.قبل از شروع فرآیند نصب و اجرای کفپوش اپوکسی و اختلاط رزین و هاردنر (جزء A و جزء B)، مجریان کفپوش علاوه بر رعایت ایمنی، پوشیدن لباس و کفش مناسب و استفاده از تجهیزات با کیفیت، باید برگه اطلاعات فنی متریال را مطالعه نمایند.

قیمت هاردنر اپوکسی پلی آمین و  پلی آمید

مقایسه هاردنر پلی آمید و پلی آمین از نظر قیمت، چندان کار درستی به نظر نمی‌رسد. انتخاب هاردنر مناسب رزین اپوکسی، باید با توجه به نوع کاربری رزین و ویژگی‌های مورد نیاز مشتری صورت بگیرد نه بر اساس قیمت!

به طور کلی بهتر است از هاردنرهای پلی آمین برای کفپوش‌های اپوکسی و محیط‌هایی که رزین اپوکسی در برابر عوامل خورنده شیمیایی قرار می‌گیرند، استفاده و هاردنرهای پلی آمید برای رنگ های اپوکسی حلال دار به کار برده شوند. هر چند در بازار کفپوش های رزینی، از هاردنر پلی آمید نیز استفاده می گردد.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، قیمت هاردنر پلی آمین از هاردنر پلی آمید بالاتر است، اما اختلاف قیمت بین آن‌ها چندان زیاد نیست.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

تماس با کارشناس