logo

مشکل حباب زدن کفپوش رزینی

مشکل حباب زدن کفپوش رزینی

یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین مشکلات نصب کفپوش رزینی ( کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان، کفپوش MMA) اپوکسی که تازه اجرا شده، ایجاد حباب بر روی سطح کفپوش است. شایع‌ترین عامل حباب زدن کفپوش اپوکسی، “خارج شدن هوا” از بتن (زیرآیند) است.

در این مقاله به علل ایجاد مشکل حباب زدن کفپوش‌های رزینی، پیگیری و رفع آن پرداخته شده است.

مشکل حباب زدن کفپوش رزینی

حباب زدن کفپوش رزینی زمانی رخ می‌دهد که هوای حبس شده تلاش می‌کند تا از سطح کفپوش خارج شود.

منشأ این هوای حبس شده می‌تواند هوای خارج شده از زیرسازی اپوکسی کف (بتن) یا هوای وارد شده به متریال در اثر اختلاط دو جزء باشد.

خارج شدن هوا از متریال کفپوش اپوکسی حین اجرا، موجب بروز پدیده‌ها و نواقص سطحی همچون تاول زدن، حباب زدن و سوراخ سوراخ شدن کفپوش اپوکسی می‌شود. وجود سوراخ‌های ریز بر روی سطح کفپوش از یکپارچگی و زیبایی بصری کفپوش می‌کاهد و باعث تجمع و جذب آلودگی‌های سطحی می‌شود.

به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه بهتر است مجریان کفپوش، مشکلات نصب کفپوش اپوکسی را بشناسند و از بروز آنها جلوگیری کنند.

در ادامه به بررسی پدیده حباب زدن کفپوش اپوکسی  در اثر خروج هوا (outgassing) می‌پردازیم.

علت مشکل حباب زدن کفپوش اپوکسی

بررسی مشکلات کفپوش بر روی سطح کفپوش اپوکسی به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که مشکل بروز حباب در سطح اپوکسی کف ناشی از خروج هوا است یا علت دیگری دارد.

معمولاً سوراخ سوراخ شدن (pinholes) و حباب زدن کفپوش رزینی (bubbles)، در اثر خروج گاز رخ می‌دهند. در صورتی که کفپوش تاول‌های ریز بزند و  سپس تاول‌ها بترکد، سوراخ‌های ریزی بر روی سطح کفپوش مشاهده می‌شود، که به این پدیده اصطلاحاً سوراخ سوراخ شدن گفته می‌شود.

نشانه‌ی دیگر خروج هوا از سطح کفپوش اپوکسی، ایجاد حباب‌های هوا در اندازه‌های متفاوت بر روی کفپوش است.

images
پدیده سوراخ سوراخ شدن کفپوش

 

1- خروج هوا از بتن

همانطور که می‌دانید بتن ساختاری متخلخل دارد و طبیعتاً درون آن هوا نفوذ کرده است. چنانچه زیرسازی کفپوش اپوکسی به خوبی انجام نشده باشد و سطح بتن بطور کامل آب بند نشده باشد، احتمال حرکت هوا در اثر گرم شدن به سطح بتن و عبور از لایه‌های کفپوش (که آب بندی آن به طور کامل انجام نشده است) وجود دارد.

برهمین اساس تغییر در دمای اتاق حین پخت کفپوش اپوکسی ممکن است منجر به تشکیل حباب در لایه‌های کفپوش شود. این حباب‌ها تا زمانی که از سطح کفپوش خارج شوند، شکل می‌گیرند و منبسط می‌شوند.

علاوه بر تغییرات دما، نشستن شبنم بر سطح کفپوش اپوکسی در حین اجرا یا وجود رطوبت نیز می‌تواند از پخت شدن کامل کفپوش اپوکسی جلوگیری کرده و رطوبت حبس شده بین لایه‌های کفپوش منجر به بروز حباب بر روی سطح آن شود.

همچنین با افزایش دما هوای محبوس در زیرآیند بتنی منبسط شده و به دنبال مسیری برای خروج به سطح کفپوش حرکت می‌کند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود از اعمال پرایمر پیش از رسیدن بتن به حداکثر دمای خود در روز خودداری کنید.

2-حبس هوا در اثر سرعت اختلاط بالای متریال کفپوش اپوکسی

یکی دیگر از دلایل حبس گاز در لایه‌های کفپوش اپوکسی، سرعت بالای اختلاط رزین (جزء A) و هاردنر (جزء B) است.

سرعت بالای اختلاط دو جزء کفپوش و حرکت اضافی دریل میکسر در زمان اختلاط باعث ورود هوا به مخلوط متریال در حین اختلاط شده و به دلیل نداشتن زمان کافی، حباب هوای حبس شده فرصت خروج پیدا نکرده و پیش از این که حباب ها در سطح کفپوش بترکند و متریال کفپوش اپوکسی تراز شود، کفپوش به دلیل سرعت بالای پخت مواد اولیه، سخت می شود.

قبلاً در مقاله اشتباهات رایج اختلاط کفپوش رزینی، به سرعت مناسب اختلاط اشاره کرده‌ایم.

3- وجود حلال در متریال کفپوش اپوکسی

متخصصین بساپلیمر به شما پیشنهاد می‌کنند تا از حلال برای رقیق کردن متریال کفپوش اپوکسی، استفاده نکنید. (متریال تولیدی شرکت بساپلیمر نیازی به اضافه کردن حلال ندارند)

در صورت اضافه کردن بیش از حد حلال به مواد کفپوش، میل و سرعت تبخیر حلال بیشتر می‌شود و احتمال حباب زدن کفپوش اپوکسی افزایش می‌یابد.در صورت وجود حلال در متریال کفپوش، ضخامت کفپوش اجرا شده باید به گونه‌ای باشد که به حلال اجازه‌ی خروج تا پیش از ژل شدن متریال را بدهد.

بنابراین از اجرای کفپوش در ضخامت‌های بالا در مواردی که از حلال در متریال استفاده شده است خودداری کنید.

جلوگیری از حباب زدن کفپوش اپوکسی

همیشه پیشگیری از بروز مشکلات کفپوش بهتر از درمان است! به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه، بهتر است تا مجریان کفپوش اپوکسی نکات زیر را رعایت کنند:

• از متریال کفپوش اپوکسی با کیفیت استفاده کنید و ترجیحاً به متریال حلال اضافه نکنید.

• سرعت اختلاط جزء A و جزء B باید بهینه و مناسب باشد. از هم زدن رزین و هاردنر با سرعت زیاد بپرهیزید.

• از تمیز بودن زیرآیند و عاری بودن کف از هر گونه روغن و چربی اطمینان حاصل کنید.

• در مرحله آخر اجرای کفپوش اپوکسی، به منظور جلوگیری از حباب زدن کفپوش و کمک به خروج هوا، حتماً از غلتک حباب گیری (غلتک جوجه تیغی) استفاده کنید.

 ‌

ترمیم کفپوش اپوکسی حباب زده

بهترین راه و شاید تنها راه حل موجود برای رفع حباب‌ها و سوراخ های ایجاد شده بر روی سطح کفپوش اپوکسی و کمک به خارج شدن هوای حبس شده بین لایه های کفپوش، سنباده یا ساب زدن محل بروز مشکل است.

پس از ساب زدن محل مورد نظر (شدت ساب زدن به میزان نقص وارد شده بر روی کفپوش بستگی دارد)، مجدداً یک لایه ی جدید بر روی کفپوش اپوکسی اعمال کنید.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

تماس با کارشناس