logo

کفپوش آنتی استاتیک| اپوکسی

کفپوش آنتی استاتیک| اپوکسی

توضیحات

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟ تخلیه بار الکتریکی ساکن در واقع جرقه ای است که در اثر تماس سطح باردار با سطح جسم رسانا رخ می‌دهد. این انتقالِ فوق العاده سریع، که قبلاً نوعی بار ساکن بوده ممکن است منجر به آتش سوزی و انفجار شده و یا حرارت و نور و صدا تولید کند. همچنین تجهیزات الکترونیکی فعال مانند میکرو تراشه‌ها، مدارهای مجتمع و ماشین آلات به پدیده تخلیه بار الکتریکی حساس هستند. حتی زمانی که محیط و افراد با تجهیزات و لباس‌های حفاظتی ضد الکتریسیته مجهز شده باشند، در هنگام کار با دستگاه‌های حساس به الکتریسیته ساکن، امکان تماس ناخواسته و ایجاد رخداد خطرناک وجود دارد.

بنابراین برای ایمنی بیشتر باید از این وقوع این جرقه جلوگیری کرد. سطوح بتنی در حالت کلی با توجه به رطوبت موجود در آن به اندازه کافی دارای قابلیت رسانش الکتریکی هستند و به نوعی کفپوش ضد الکتریسیته ساکن محسوب می‌شوند. این در حالی است که بیشتر ⇐ کفپوش بیمارستانی و داروییِ رولی و رزینی ( ⇐ کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان و MMA) که بر سطح بتن اعمال می شوند، از نظر الکتریکی عایق هستند.

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

کفپوش‌های رزینی ضد الکتریسیته ساکن، مانند کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو اتاق عمل و اتاق برق، توانایی جلوگیری از تخلیه بار الکترواستاتیکی و یا جرقه را دارند.

کفپوش آنتی استاتیک، از طریق رسانش (هدایت بار الکتریکی) بار الکتریکی ساکن را منتقل کرده و یا با اتلاف آن ( کفپوش‌های نیمه هادی) از بروز خطر جلوگیری می‌کنند. بر این اساس در زمان خرید کفپوش بیمارستانی باید به نوع و میزان هدایت بار الکتریکی توسط آن توجه نمود. به عنوان مثال استفاده از کفپوش رزینی آنتی استاتیک بیمارستانی به عنوان ⇐ کفپوش اتاق عمل یا کفپوش اتاق تمیز انتخاب مناسبی است و نیازی به استفاده از کفپوش کانداکتیو برای اتاق عمل وجود ندارد. اما در زمان خرید کفپوش اتاق برق و یا اتاق سرور های کامپیوتری پیشنهاد می‌شود از کفپوش کانداکتیو استفاده شود.

کفپوش‌های آنتی استاتیک بساپلیمر به طور خاص برای توزیع الکتریسیته ساکن طراحی شده و جهت استفاده در محیط‌هایی که تجهیزات حساس در آن به کار گرفته شده‌اند، از جمله صنایع الکترونیک (مانند اتاق برق و سرور) و یا بخش صنایع شیمیایی مناسب هستند.

کفپوش‌های آنتی استاتیک بساپلیمر

کاربردهای کفپوش آنتی استاتیک

مهم ترین مکان‌های کاربرد کفپوش آنتی استاتیک/کانداکتیو/ضد الکتریسیته ساکن بساپلیمر :

1.کفپوش بیمارستانی (کفپوش اتاق عمل/رادیولوژی/اتاق تمیز)

2.کفپوش انبار مواد منفجره (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)

3.کفپوش اتاق تمیز (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)

4. کفپوش صنعتی

5.کفپوش کانداکتیو (کفپوش اتاق سرور/ کفپوش اتاق برق/ دفاتر الکترونیک)

کاربردهای کفپوش آنتی استاتیک

انواع کفپوش آنتی استاتیک کدام است؟

کفپوش های آنتی استاتیک براساس میزان مقاومت الکتریکی خود به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

⦁کفپوش الکترواستاتیک رسانا (کفپوش کانداکتیو) :

کفپوش الکترواستاتیک رسانا به کفپوشی گفته می شود که مقاومت الکتریکی نسبتاً پایینی دارد و با اتصال آن به زمین یا یک جسم رسانا با پتانسیل کمتر، به سرعت بار خود را تخلیه می کند.  و به گونه ای رسانای جریان الکتریکی است. مقاومت الکتریکی این نوع کفپوش کمتر از 106 اهم می باشد. (106-104×2.5  اهم )

تفاوت اصلی کفپوش کانداکتیو و کفپوش آنتی استاتیک، مقاومت الکتریکی هر کفپوش و به عبارتی میزان مقاومت آن‌ها در برابر تخلیه بار الکتریکی است. طبق آزمایش‌ها و مطالعات انجام شده کفپوش آنتی استاتیک مقاومت بیشتری در برابر تخلیه بار الکتریکی دارد (مقاومت کفپوش کانداکتیو کمتر از یک میلیون اهم و مقاومت کفپوش آنتی استاتیک بین یک میلیون تا یک میلیارد اهم است).

کفپوش صنایع الکترونیک: در محیط کار، پرسنل، ماشین آلات، ابزار و دیگر اجزا همه با هم در ارتباط هستند و همین تعامل باعث تجمع بار استاتیک و در نهایت تخلیه آن می‌شود. این تخلیه الکترواستاتیک همیشه با جرقه همراه نیست و گاهی با انتشار یک بار استاتیک کوچک می‌تواند مواد شیمیایی حساس موجود در محیط کار را مشتعل کند. پوشش‌های کف ESD مخصوصاً کفپوش‌های آنتی استاتیک رزینی به منظور کاهش تجمع بار استاتیک بر روی کف، پخش کردن الکتریسیته ساکن بر روی سطح کفپوش و در نهایت انتقال آن به چاه ارت طراحی و تولید می‌شوند.

⦁کفپوش اتلافی (Dissipative Floor) :

کفپوش اتلافی کفپوشی است که چنانچه به چاه ارت یا پتاسیل های کمتر متصل گردد اتلاف بار الکتریکی در آن صورت می گیرد. در واقع پخش کننده بار الکتریکی است. مقاومت این کفپوش بین 109-106 اهم می باشد.

⦁کفپوش استاتیک (Astatic Floor) :

به کفپوشی گفته می شود که بار تولید شده بوسیله تماس و جدایش مجدد دو یا چند سطح را به حداقل می رساند. این کفپوش الزاماً کفپوش الکترواستاتیک رسانا یا کفپوش اتلافی نیست. کفپوش های استاتیک برای کاربردهای خانگی و عمومی استفاده می شوند و با ولتاژ شخص پیاده رو روی کفپوش توصیف می شوند که این ولتاژ باید کمتر از 2کیلوولت در اندازه گیری های انجام شده به روش اشاره شده در استاندارد باشد. (<109 اهم )

کفپوش های آنتی استاتیک همچنین براساس جنس مواد مصرفی به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

⦁کفپوش رزینی آنتی استاتیک ، شامل کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک و کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک

⦁کفپوش پی وی سی در انواع رولی و تایل

اجزاء تشکیل‌ دهنده‌ی کفپوش‌های آنتی استاتیک

• بستر یا زیرسازی: مانند سایر اپوکسی‌ها است و تنها تفاوتی که دارد تعبیه مکانیزمی برای اتصال کفپوش به چاه ارت ساختمان است. در زیرسازی نکته‌ی بسیار مهم ایجاد بستری کاملاً تراز برای دستیابی به کیفیت حداکثری کفپوش ‌های آنتی استاتیک است.

• شبکه‌ی مسی: برای انتقال جریان الکتریسیته به چاه ارت بعد از زیرسازی مناسب با استفاده از بتونه اپوکسی بر کف و به صورت شبکه‌ای چسبانده می‌شود. رعایت فواصل این شبکه‌ها براساس ابعاد فضا و مقاومت الکتریکی درخواستی اهمیت بالایی دارد.

اجزاء تشکیل‌ دهنده‌ی کفپوش‌های آنتی استاتیک

• پرایمر رسانا بر سطح شبکه‌ی مسی اعمال می‌شود: هدف از اعمال این پرایمر اتصال صد درصدی روکش نهایی با شبکه‌ی مسی قرار گرفته در میان لایه‌های کفپوش است. اطمینان از پوشش دهی یکنواخت و کامل توسط پرایمر آنتی استاتیک در این مرحله بسیار ضروری است.

پرایمر آنتی استاتیک

• روکش خودتراز تاپ کوت، بصورت شانه‌ای در ضخامت یک تا یک‌ونیم میل اجرا می‌شود. متریال این لایه نیز دارای مقاومت الکتریکی در محدوده‌ی آنتی استاتیک است.

 ‌روکش خودتراز آنتی استاتیک

مراحل نصب و اجرای کفپوش کانداکتیو اپوکسی:

1- تراز نمودن کف و ایجاد سطحی یکپارچه با استفاده از کفسابی و در صورت نیاز زیرسازی با استفاده از کفپوش رزینی اپوکسی؛
2- ایجاد شبکه مسی با فواصل متناسب با مقاومت الکتریکی مورد نیاز و در نظر گرفتن خروجی شبکه جهت اتصال به ارت؛
3- اعمال پرایمر اپوکسی آنتی استاتیک با استفاده از غلطک؛
4- اعمل روکش خودتراز اپوکسی کانداکتیو یا آنتی استاتیک با استفاده از لیسه شانه ای و غلطک هواگیر؛

ویژگی‌های کفپوش

مزایای کفپوش‌های آنتی استاتیک، به شرح زیر است:

• انتقال بار الکتریکی ساکن به چاه ارت و جلوگیری از تخلیه ناگهانی الکتریسیته ساکن و جرقه زدن
• تنوع در طرح و رنگ
• یکپارچه و بدون درز، ضد گرد و خاک، آب بند و نظافت راحت
• حفاظت از پرسنل و تجهیزات

از معایب این کفپوش‌ها نیز، می‌توان از حساسیت در زمان اجرا نام‌ برد. که البته این مسئله با رعایت نکات فنی اجرای کفپوش که از سمت تأمین کننده اعلام می‌شود و همچنین کمک گرفتن از مجری با تجربه قابل پیشگیری خواهد بود.

خرید کفپوش آنتی استاتیک

پرایمر اپوکسی آنتی_استاتیک ⇐ BASADUR® E103 بر پایه‌ی رزین اپوکسی استاندارد همراه با مخلوط هاردنر آمیدی و پلی آمین، حاوی حلال و افزودنی‌هایی با قابلیت رسانایی الکتریکی است که طراحی آن به گونه‌ای است که قابلیت هدایت و انتقال بارالکتریکی در صنایع مختلف را دارااست.

دو محصول ⇐ BASADUR® E325 و BASADUR® E326 روکش اپوکسی خودتراز بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی با مقاومت الکتریکی سطحی در محدوده 109– 106 اهم هستند که بعنوان لایه نهایی و بصورت خودتراز بر سطح کفپوش اپوکسی آنتی_استاتیک اعمال می‌شود.

پوشش کف رنگی آنتی استاتیک BASADUR® E709، دو جزئی برپایه‌ی رزین اپوکسی، به عنوان لایه‌ی نهایی سیستم کفپوش آنتی استاتیک که از نقات قوت آن می توان به محتوای فرار نزدیک به صفر، پشت‌پوشی بالا، چسبندگی عالی به زیرآیند و همچنین دوام بالاتر در ضمن میزان مصرف کم (150 تا 250 گرم) در هر مترمربع اشاره کرد. همچنین مقاومت در برابر شره کردن (Anti-Sagging Effect) امکان بهره گیری از این محصول را در سطوح عمودی نیز فراهم نموده است.

محصول BASADUR® U306، روکش خودتراز پلی یورتان با خاصیت آنتی استاتیک/کانداکتیو، دو جزئی با انعطاف پذیری و درصد ازدیاد طول 50% است. تولید این محصول که درواقع بر پایه‌ی یک نوع پلی یورتان ترموست است، خواص مکملی همچون سختی و چقرمگی را جایگزین سختی و شکنندگی می‌کند.

شایان ذکر است که تولید کفپوش رزینی آنتی استاتیک پیش از این تنها برپایه رزین اپوکسی در بازار ایران متداول بوده است.

*در قیمت کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک مستقیماً نوع متریال انتخابی، میزان استفاده از متریال و زیرسازی پروژه نیز تأثیرگذار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لیست قیمت، با مشاوران فنی بساپلیمر در تماس باشید.

مقاومت الکتریکی کفپوش

مقاومت الکتریکی کفپوش‌های ضد الکتریسیته ساکن طبق استاندارد باید در محدوده‌ی 109 – 106 اهم قرار بگیرد.

برای اطمینان از پوشش دهی یکنواخت و کامل توسط پرایمر و روکش و همچنین اطمینان از دستیابی به سطح مقاومت الکتریکی در محدوده‌ی آنتی استاتیک باید تست مقاومت الکتریکی سطحی کفپوش اپوکسی، در هر مرحله انجام گیرد.

مقاومت الکتریکی کفپوش

⇐ بیشتر بخوانید:

تست مقاومت الکتریکی کفپوش

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کفپوش آنتی استاتیک| اپوکسی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

تماس با کارشناس