logo

کفپوش ضد لغزش اپوکسی

کفپوش ضد لغزش اپوکسی

کفپوش ضد لغزش: سالانه، سُر خوردن و زمین خوردن افراد یا تجهیزات در محیط‌های مختلف کاری، میزان خسارت زیادی را بر کارفرمایان وارد می‌کند و علاوه بر ضررهای اقتصادی ناشی از آن، گاهی اوقات خسارات جانی جبران ناپذیری متحمل شخص آسیب دیده یا شرکت می‌شود. از این رو برقراری امنیت و بررسی ایمنی محیط کار، از مهم‌ترین دستورالعمل‌هایی است که باید به آن توجه کرد و وظیفه‌ی مهندسان ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) بررسی این دستورالعمل‌ها و ارزیابی عملکرد کارفرمایان در برقراری ایمنی است.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به ایمنی آن توجه شود، کف و مسائل مرتبط با آن (نظافت و ترمیم) است. کف محیط‌های کاری به صورت مداوم با توجه به نوع کاربری در برابر انواع ترافیک‌ها و آلودگی‌ها هستند. برای مثال، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها و محیط‌هایی که شیفت‌های کاری 24 ساعته دارند، در طول مدت شبانه روز در معرض رفت و آمد پرسنل، ماشین آلات سنگین (جک پالت و لیفتراک) و انواع آلودگی‌ها (انواع روغن‌ها و میکروارگانسیم‌های بیماری زا) قرار دارند. بدین ترتیب، سیستم کف این محیط‌ها باید با دقت انتخاب شود تا هم از نظر ایمنی و هم از نظر اقتصادی شرکت کارفرما، متحمل ضرر نگردد.

کفپوش ضد لغزش

کفپوش اپوکسی ضد لغزش یا مقاوم در برابر لغزش، کفپوش‌هایی هستند که با داشتن ناهمواری‌های ریز و کوچک بر روی سطح خود و ایجاد کشش مثبت، احتمال لیز خوردن افراد یا اجسام را کاهش می‌دهند. بعضی از صنایع هنگام انتخاب پوشش‌های کف باید به مقاومت کفپوش در برابر لغزش توجه کنند.
به عنوان مثال، رستوران‌ها، پارکینگ‌ها، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی، کارخانه‌های تولید کاغذ تفاله و کاغذ و بسیاری دیگر از کارخانه‌های تولیدی باید دارای سیستم‌های کفپوش مقاوم در برابر لغزش باشند. در مکان‌هایی مانند کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی که مقدار زیادی آب، مایعات و مواد چرب دیگر روی زمین وجود دارد، برای ایمنی کارکنان، کفپوش ضد لعزش صنعتی تهاجمی لازم است.

از طرفی در محیط‌هایی که قابلیت نظافت آسان و ضدعفونی کف از ویژگی ضد لغزش بودن کفپوش مهم‌تر است (همچون بیمارستان‌ها، سالن‌های تولید بهداشتی و داروسازی‌ها) کفپوش با مقاومت در برابر لغزش متوسط رو به کم (غیر تهاجمی) انتخاب می‌گردد. هرچه مقاومت در برابر لغزش کف تهاجمی‌تر باشد، تمیز کردن آن دشوارتر خواهد بود.

در کفپوش‌های ضد لغزش تهاجمی، افزودنی که به کفپوش اضافه می‌شود یا روی آن پاشیده می‌شود بزرگتر و زاویه دارتر است و همین امر تمیز کردن آن را دشوار‌تر می‌سازد.

انواع کفپوش ضد لغزش

1. کفپوش اپوکسی ضد لغزش تهاجمی (مقاومت بسیار بالا در برابر لغزش) یکی از انواع کفپوش اپوکسی ضد لغزش، تهاجمی یا کفپوش با مقاومت بسیار بالا است که متشکل از افزودنی‌های معدنی در ابعاد و زاویه‌های مختلف می‌باشد. این افزودنی‌های معدنی با توجه به نوع کاربری کف، بین لایه‌های کفپوش اپوکسی پاشیده می‌شوند و در نهایت یک پوشش ضد لغزش با سطحی زبر، خشن و غیرلغزنده به دست می‌آید.
 ‌
2. کفپوش ضد لغزش غیر تهاجمی (مقاومت متوسط در برابر لغزش) در صورتی که نظافت و ضدعفونی کف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، معمولاً از سیستم‌های کفپوش ضد لغزش تهاجمی استفاده نمی‌شود.
برای افزایش مقاومت کفپوش اپوکسی در برابر لغزش، بهترین، موثرترین و آسان‌ترین راه، اجرای کفپوش اپوکسی به صورت پوست پرتقالی است.در صورتی که مجریان کفپوش، لایه نهایی کفپوش اپوکسی یا پوشش ضد لغزش را با غلتک پشمی به صورت بافت‌دار و پوست پرتقالی اجرا کنند، ناهمواری‌های ریز و یک دستی بر روی سطح نهایی ایجاد می‌شود که علاوه بر افزایش مقاومت کفپوش در برابر لغزش، این نوع کفپوش‌ها نظافت و شستشوی آسان‌تری نسبت به کفپوش‌های ضد لغزش تهاجمی دارند.
توجه داشته باشید، گاهی اوقات سطح نهایی کفپوش اپوکسی، به دلایل مختلفی پوست پرتقالی می‌شود که برای کارفرما مطلوب نیست.برای مطالعه بیشتر در مورد ⇐ پوست پرتقالی شدن کفپوش کلیک کنید.

 ‌

تست آونگ| کیفیت کفپوش ضد لغزش

در صورتی که با توجه به کاربری کف، کفپوش رزینی انتخاب شده برای محیط از نوع ضد لغزش باشد، لازم است قبل از ارسال محصول به مشتری، تست‌های کنترل کیفیت مربوطه توسط تولیدکنندگان کفپوش رزینی در دستورکار قرار بگیرند.
 ‌
یکی از تست‌های کنترل کیفیت انجام شده برای کفپوش ضد لغزش، تست آونگ یا PENDULUM TEST است.

در این تست ارتفاع آونگ (PENDULUM) به گونه ای تنظیم می‌شود که پس از رها شدن، بصورت مماس از نمونه عبور کند. هر چقدر مقاومت نمونه کفپوش تولیدی در برابر لغزش بیشتر باشد، آونگ سخت تر از نمونه رد می‌شود و کمتر بالا می‌آید. شکل زیر مراحل حرکت آونگ در تست کنترل کیفیت کفپوش رزینی را نشان می‌دهد.


download 4

download 2

 ‌
با توجه به اطلاعات به دست آمده از تست آونگ انجام شده بر روی کفپوش‌های رزینی ضد لغزش مرطوب، می‌توان کفپوش‌ها را به سه دسته‌ی زیر تقسیم بندی کرد:
• سطوح با ریسک لغزش کم
• سطوح با ریسک لغزش متوسط
• سطوح با ریسک لغزش بالا
 ‌
بدین ترتیب، با بررسی میزان ترافیک و نوع کف از نظر ریسک لغزش و انجام تست کنترل کیفیت آونگ، می‌توان سیستم کفپوش ضد لغزش مناسبی را به مصرف کنندگان و مجریان، پیشنهاد داد.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =

تماس با کارشناس