logo

چرا کفپوش اپوکسی تاول می‌زند؟

چرا کفپوش اپوکسی تاول می‌زند؟

چرا کفپوش اپوکسی تاول می‌زند؟ انتخاب کفپوش اپوکسی برای کف سازی، انتخاب محصولی با دوام و مستحکم است که با کمترین هزینه‌های تعمیر و نگهداری سالیان سال پاسخگوی نیاز کاربر باشد.

صرف هزینه‌ی مالی برای خرید کفپوش و اختصاص زمان برای نصب آن، این انتظار را برای مشتری ایجاد می‌کند که تمامی مراحل خرید تا نصب و سرویس دهی بدون هیچگونه مشکلی پیش رود.

در این میان آشنایی با اصول طراحی سیستم کفپوش اپوکسی مناسب آن کاربری و همچنین اصول و نیازمندی‌های فنی نصب کفپوش ضروری بوده و در صورت عدم رعایت آن می‌تواند مشکلاتی جدی برای کاربر ایجاد کند.

یکی از این مشکلات کفپوش اپوکسی که مرتبط با نحوه‌ی اجرای کفپوش است، تاول زدن کفپوش اپوکسی است. مشکلی که نه تنهای ظاهر کفپوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه می‌تواند منجر به جدا شدن کفپوش اپوکسی از زیرسازی نیز شود. در این مقاله به دلایل تاول زدن کفپوش اپوکسی و روش‌های پیشگیری از آن پرداخته‌ایم.

 ‌

چرا کفپوش اپوکسی تاول می‌زند؟

یکی از مشکلاتی که در زمان استفاده از کفپوش اپوکسی ممکن است رخ دهد، تاول زدن سطح کفپوش به فاصله‌ی کوتاهی پس از نصب آن است.

متداول‌ترین دلیل تاول زدن سطح کفپوش اپوکسی حضور رطوبت در زیرسازی آن خصوصاً در مورد زیرسازی‌های بتنی است. انواع کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی‌یورتان و کفپوش MMA) آب بند و غیر جاذب هستند. به عبارتی امکان نفوذ و یا عبور رطوبت از کفپوش وجود ندارد. یعنی همانگونه که با ریزش مایعات بر سطح کفپوش اپوکسی امکان نفوذ آن به کف وجود ندارد، در صورت وجود رطوبت در زیرآیند نیز امکان خروج آن وجود ندارد.

بنابراین در صورتی که کفپوش اپوکسی بر سطح بتن تازه و یا تازه شسته شده نصب شود، با گذشت زمان و تبخیر رطوبت بتن، بخارات آب به سمت سطح بتن حرکت می‌کنند. اما به دلیل حضور کفپوش اپوکسی، این بخارات زیر کفپوش تجمع کرده و با اعمال فشار منجر به تاول زدن و در نهایت جدایش موضعی کفپوش از محل تاول‌ها می‌شوند. در این موارد بالا رفتن دما یا تابش مستقیم نور خورشید سرعت تاول زدن کفپوش اپوکسی را بیشتر می‌کند.

تاول زدن کفپوش اپوکسی

از آن جا که تاول زدن، ظاهر کفپوش اپوکسی را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد و ترمیم آن به صرف زمان و هزینه نیاز دارد، ضروری است که قبل از آغاز عملیات نصب کفپوش اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع این مشکل انجام شده باشد.

جلوگیری از تاول کفپوش اپوکسی

به منظور پیشگیری از تاول زدن کفپوش اپوکسی بایستی از حضور رطوبت اضافی در زیرسازی پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش اطمینان حاصل کنیم. به این منظور لازم است با منابع رطوبت در زیرسازی کفپوش اپوکسی آشنا شویم.

منابع نشت رطوبت به زیرآیند کفپوش اپوکسی چیست؟

– عدم آب بندی زیرسازی سازه و نفوذ رطوبت از منابع آب زیر زمینی (چاه آب، زمین کشاورزی و …)
– نشتی از لوله‌های انتقال آب و فاضلاب که از زیر کفپوش اپوکسی عبور می‌کنند.
– آب استفاده شده در زمان شستسوی کف در مرحله‌ی زیر سازی (آلودگی‌های روغنی معمولاً با شستشو با شوینده‌های محلول در آب از زیرآیند کفپوش اپوکسی پاک می‌شوند)

پیشنهاد می‌شود اقدامات زیر پیش از آغاز مراحل نصب کفپوش اپوکسی انجام شود:

پیشگیری از تاول زدن کفپوش اپوکسی

-در صورتی که کفسازی و بتن ریزی کف به تازگی انجام شده است، حداقل 28 روز از آن باید گذشته باشد تا امکان نصب کفپوش اپوکسی وجود داشته باشد.

– قبل از نصب کفپوش اپوکسی هیچگونه عملیات شستشو و یا کفسابی با آب انجام نشود، یا در صورتی که امکان آن وجود ندارد زمان کافی برای خشک شدن بتن در نظر گرفته شود.

– پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش میزان رطوبت بتن اندازه گیری شود. روش‌های مختلفی برای آزمودن میزان رطوبت بتن وجود دارد که شامل روش‌های کیفی و کمی هستند. در مقاله‌ی” روش های اندازه گیری رطوبت زیرآیند قبل از اجرای کفپوش اپوکسی”  به معرفی روش‌های اندازه گیری رطوبت پرداخته شده است.

– در صورتی که علی رغم مرطوب بودن کف به دلایل محدودیت زمانی و … امکان صبر کردن تا خشک شدن زیرآیند وجود ندارد، حتماً از پرایمرهای ضد رطوبت اپوکسی بساپلیمر برای مقاومت بیشتر در برابر تاول زدن استفاده کنید.
پرایمرهای ضد رطوبت اپوکسی چسبندگی بالاتری به سطوح مرطوب دارند و در برابر فشار هیدرواستاتیک مقاومت بالایی دارند. بنابراین در صورتی که میزان رطوبت بالا باشد تاول زدن کفپوش با تاخیر زیاد اتفاق افتاده و یا در سطح اثرات مشاهده نخواهد شد که این مسئله تابعی از میزان رطوبت و فشار هیدرواستاتیک وارده به کفپوش اپوکسی است.

 ‌بیشتر بدانید:

چگونه پرایمر ضد رطوبت اپوکسی از تاول جلوگیری می‌کند؟

 ‌

ترمیم تاول‌های کفپوش اپوکسی

علی رغم توصیه‌های فراوان به رعایت اصول نصب کفپوش اپوکسی در پیشگیری از بروز مشکلات، به هرحال در مواردی احتمال دارد با بروز تاول در سطح کفپوش مواجه شویم. در این موارد راهکار اساسی اصلاح تاول‌ها چیست؟

در مواردی که تاول‌ها به دلیل حضور رطوبت اضافی در سطح کفپوش اپوکسی ظاهر شده‌اند، برای ترمیم کفپوش بایستی از خشک شدن زیرآیند و خروج رطوبت از آن اطمینان حاصل نمود.

به این منظور سطح تاول‌ها را باز کنید و زمان کافی برای خروج طوبت از آن‌ها اختصاص دهید. برای اطمینان از خشک بودن کامل زیرسازی می‌توانید از دستگاه‌های سنجش رطوبت بتن در محل تاول‌های باز شده استفاده کنید. پس از آن که از خشک شدن زیرآیند اطمینان حاصل شد، می‌توانید با اعمال پرایمر و پس از آن بتونه کاری به ترمیم محل تاول‌ها پرداخته و در نهایت روکش نهایی کفپوش اپوکسی را مجدداً اعمال نمایید تا سطحی یکپارچه بدست آورید.

برای کسب اطلاع بیشتر، مقاله جامع “تاول در کفپوش رزینی” را که توسط کارشناس تحقیق و توسعه شرکت بساپلیمر گردآوری شده است؛ مطالعه فرمائید:

دانلود مقاله

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =

تماس با کارشناس