logo

ترک خوردن بتن| ترمیم ترک بتن با گروت و کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های رزینی معمولاً به عنوان سیستم محافظتی کف‌های مختلف تلقی می‌شوند و از زیرآیند (بتن، سرامیک، موزاییک، سنگ) در برابر عواملی همچون فشار، سایش و ضربه محافظت می‌کنند. علاوه بر محافظت از کف، انواع کفپوش‌های رزینی شامل کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی‌یورتان و کفپوش MMA برای ترمیم ترک بتن  و انواع نواقص سطحی استفاده می‌شود.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای کفسازی‌های بتنی به مرور زمان اتفاق می‌افتد، ترک خوردن بتن است. از این رو کارفرمایان و پیمانکاران برای جلوگیری از بروز این مشکل و یا برطرف کردن آن، از سیستم‌های محافظتی کف استفاده می‌کنند.

بتن چیست؟ یکی از رایج‌ترین و سنتی‌ترین مصالح ساختمانی، بتن است که نقش اساسی در ساخت یک سازه ایفا می‌کند. بتن از سه جزء اساسی 1) سیمان پرتلند 2) آب، و 3) شن و ماسه تهیه می‌شود. پس اختلاط این سه جزء با یکدیگر و با گذشت زمان، بتنی سخت و صلب، تشکیل می‌گردد. بتن با توجه به میزان مقاومت و مواد و افزودنی‌های بکار رفته در آن به انواع مختلف بتن با مقاومت عادی، بتن ساده، بتن مسلح، بتن پیش تنیده، بتن پیش ساخته، بتن سبک، بتن هوادار، بتن پلیمری و بتن شاتکریت تقسیم می‌شوند.

در ادامه به بررسی بتن و علل ترک خوردن آن و ترمیم بتن ترک خورده می‌پردازیم.

 ‌

علت ترک خوردن بتن

بتن معمولاً با گذشت زمان ترک می‌خورد و این امر اجتناب ناپذیر است. ترک در بتن یکی از مهمترین دلایل اطمینان از رعایت کلیه اقدامات احتیاطی هنگام تولید بتن و بتن ریزی است! بررسی شکل و الگوی ترک‌های ایجاد شده و تشخیص زمان پیدایش آن‌ها، نقش مهمی در یافتن علت ترک خوردن بتن ایفا می‌کند. بطور کلی ترک‌های بتن به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

ترک بتن ناشی از جمع شدگی پلاستیک


یک علت ترک خوردن بتن این است که بتن تازه ریخته شده حالت خمیری شکلی دارد و در صورتی که بتن کاملاً یکنواخت نشده باشد، مواد سنگین در آن ته نشین می‌شوند و آب روی سطح بتن باقی می‌ماند. در اثر تبخیر آب، لایه سطحی بتن خشک و حجم آن کم می‌شود. این تغییر حجم باعث ایجاد ترک‌های سطحی بر روی بتن می‌گردد.

ترک در بتن ناشی از انبساط حرارتی


واکنش شیمیایی آب با سیمان که به آن هیدراتاسیون بتن (یا هیدراسیون بتن) گفته می‌شود، یک واکنش گرمازا است و بتن بر اثر واکنش هیدراتاسیون، گرم شده و منبسط می‌شود. هر گونه مقاومت در برابر این انبساط، منجر به ایجاد تنش فشاری می‌گردد که خود دلیلی برای ترک خوردن بتن پس از خشک شدن و تبخیر آب است.

ترک بتن کف ناشی از عدم رعایت نسبت اختلاط آب و سیمان


یکی از این اقدامات احتیاطی مهم و پیشگیرانه، رعایت نسبت اختلاط سیمان و آب است. با خشک شدن بتن و تبخیر آب موجود در آن، بتن منقبض یا اصطلاحاً جمع می‌شود. این جمع شدگی، باعث ایجاد ترک‌های ریز بر روی سطح بتن می‌گردد. عموماً این ترک خوردگی‌ها بلافاصله پس از خشک شدن بتن در نقاطی که ضخامت آن کمتر از سایر مناطق است، مشاهده می‌شوند. در صورت رعایت نکردن نسبت اختلاط مناسب آب و سیمان و اضافه کردن آب زیاد، آب بیشتری از بتن تبخیر می‌شود در نتیجه ترک خوردگی افزایش می‌یابد.

11

ترک بتن ناشی از وارد شدن فشار خارجی


اغلب، ترک‌ها و شکاف‌هایی مانند شکل زیر در کف بتنی پارکینگ ساختمان‌ها یا سوله‌های صنعتی مشاهده می‌شوند. این ترک‌ها معمولاً در اثر فشار بیش از حد سازه از جهت‌های مختلف به بتن، ایجاد می‌شوند. عوامل طبیعی مانند باد و طوفان نیز می‌توانند به مرور زمان باعث ترک خوردگی بتن شوند. از آنجا که بتن صلب است، خم نمی‌شود و عقب نمی‌رود، فشار اضافی وارد شده به آن باعث ایجاد ترک و گاهاً شکاف در جهت‌های مختلف می‌شود. این نوع ترک‌ها علاوه بر ایجاد نقص‌های ظاهری، از نظر ایمنی نیز مسئله ساز و خطرناک هستند.

‌ ‌

22

ترک در بتن ناشی از نشست سازه


گاهی اوقات به دلیل تراکم خاک زیر پی، کم شدن رطوبت خاک و یا جا به جایی خاک، سازه یا ساختمان در دراز مدت دچار نشست می‌شود. در صورتی که ساختمان از هر طرف بصورت مساوی نشست نکند، این تغییر ارتفاع باعث بروز ترک هایی در تیرها و دیوارهای سازه می‌گردد. همچنین تکرار سیکل یخ زدگی خاک و ذوب یخ در زمستان، با متخلخل کردن خاک و تغییر ساختار آن یکی از دلایل دیگر نشست خاک و در نهایت نشست سازه است.

تأثیرات ترک در بتن

یکی از مواردی که ترک خوردن بتن اثرات منفی بر روی آن دارد، زیبایی و کاربری کف است. ترک‌هایی مانند ترک‌های شکل زیر، علاوه بر خراب کردن جلوه بصری محیط کار، از مقاومت بتن در برابر سایش نیز می‌کاهند و نقاط خوبی برای تجمع انواع آلودگی‌ها و گرد و غبار هستند. همچنین، تردد افراد، اتومبیل‌ها و یا دستگاه‌هایی مانند لیفتراک و جک پالت را نیز با مشکل مواجه می‌کنند. بطور کلی در صورتی که رطوبت در سطح فوقانی بتن حبس شود و راهی برای خروج نداشته باشد، با ایجاد این ترک‌ها، رطوبت حبس شده خارج می‌شود.

33

ترمیم بتن ترک خورده با گروت

ترمیم ترک بتن کف با استفاده از گروت: یکی از راه‌های سریع و کاربردی و موقت برای ترمیم بتن با استفاده از گروت (Grout) است. گروت‌ها در انواع مختلف گروت سیمانی و گروت پلیمری همچون گروت اپوکسی، تهیه و تولید می‌شوند. گروت‌ها به راحتی ترک خوردگی‌ها و آسیب دیدگی‌های سطوح بتنی (انواع شکاف ها و چاله ها) را در مدت زمان کوتاهی ترمیم می‌کنند.

ترمیم بتن با گروت: گروت‌های اپوکسی برخلاف گروت‌های سیمانی، از ترکیب رزین اپوکسی و پرکننده تشکیل می‌شوند و یکی از محبوب‌ترین انواع گروت‌ها هستند و در صورت نیاز سطحی صاف را به کارفرما تحویل می‌دهند. چسبندگی گروت‌های اپوکسی بسیار بالاتر از دیگر انواع گروت‌ها است و از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین در صورت استفاده از گروت اپوکسی برای ترمیم ترک‌های کف، نیازی به اضافه کردن آب به متریال برای کامل شدن فرآیند پخت وجود ندارد.

 

“دریافت اطلاعات فنی محصولات گروت اپوکسی بساپلیمر

ترمیم بتن ترک خورده با گروت
 ‌

ترمیم بتن ترک خورده با کفپوش رزینی

ترمیم ترک بتن کف با اجرای کفپوش رزینی: با توجه به علل و انواع ترک‌های کف‌های بتنی، باید در نظر داشت که ترک نخوردن بتن، تقریباً امری محال است و رعایت یک سری دستورالعمل‌ها، تنها باعث افزایش طول عمر بتن و کاهش ترک‌ها می‌شود.

یکی از راهکارهای دائمی و مقرون به صرفه برای محافظت از کف بتنی انبار، پارکینگ و یا سوله صنعتی، استفاده از سیستم‌های محافظتی کف یکپارچه است. کفپوش‌های رزینی با داشتن مقاومت فشاری و استحکام بالا، از بتن در برابر عوامل خارجی مانند تردد افراد و ماشین‌آلات سنگین، افتادن اجسام و کشیدن آن‌ها بر روی کف و شستشو مدوام کف با انواع شوینده‌ها محافظت می‌کنند. همچنین، به دلیل کاملاً یکپارچه و بدون درز بودن کفپوش‌های رزینی، امکان تجمع آلودگی و گرد و غبار در درزها وجود ندارد و شستشو و نظافت آن آسان است.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

تماس با کارشناس