logo

معایب کفپوش اپوکسی – مزایا و معایب رزین اپوکسی

معایب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی امروزه با کاربری‌های مختلفی که دارد در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. ویژگی‌ها و مزایای متنوع رزین اپوکسی، باعث شده استفاده از این نوع کفپوش‌ها در فضاهای مختلف زیاد شود.  اما هر کفپوشی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. هرچند معایب کفپوش اپوکسی از سایر انواع کفپوش کمتر است، برای اطلاع متقاضیان عزیز در این مقاله؛ ابتدا برای آشنایی بیشتر با ⇐ کفپوش اپوکسی، به شرح ویژگی‌ها و ساختار رزین اپوکسی می‌پردازیم و در ادامه در خصوص معایب و مزایای متفاوت رزین اپوکسی‌، پرداخته‌ایم.

 

ویژگی‌های رزین اپوکسی

کفپوش اپوکسی از رزین اپوکسی، فیلرهای معدنی و تقویتی، افزودنی‌های فرایندی و … تشکیل شده است.

کفپوش اپوکسی، قبل از اجرا حالت مایع دارد که در اثر واکنش‌های شیمیایی پس از افزودن عامل پخت یا همان هاردنر اپوکسی به ماده‌ای جامد تبدیل خواهد شد.  رزین اپوکسی با خواص مکانیکی بسیار قوی و با استحکام بالا، در برابر مواد شیمیایی مقاوت زیادی دارد.

اپوکسی در واقع، یک پلیمر است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کننده پلی‌آمین به دست می‌آید. این متریال به غیر از کفپوش، کاربردهای گسترده‌ی‌ دیگری هم دارد. از جمله در محصولات رنگ اپوکسی، پوشش‌های محافظتی، اف‌آرپی (مقاوم‌سازی ساختمان)، کامپوزیت‌ها و چسب‌ها و… .

از اصلی‌ترین کاربردهای اپوکسی، استفاده بعنوان کفپوش در کاربری‌های مختلف (صنعتی، بیمارستانی، انبار و…) است.

معایب کفپوش‌ اپوکسی چیست؟

همانطور که گفتیم، کفپوش اپوکسی، علاوه‌ بر مزایای زیاد، معایبی‌هم دارد که بهتر است خریداران و متقاضیان از آن‌ها مطلع باشند.

اهمیت دانستن معایب کفپوش اپوکسی آنجاست که می‌توان با لحاظ نمودن تغییراتی در کاربری یا الگوی مصرف از وقوع آن‌ها به سادگی جلوگیری نمود.

بطور مثال؛ زمان اجرای کفپوش اپوکسی، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه UV، خط و خش پذیر بودن، انعطاف، تعویض و… از جمله معایب کفپوش اپوکسی است که در ادامه بصورت کامل شرح داده‌ شده است:

‌  ‌

بوی نامطبوع از معایب کفپوش اپوکسی:

همانطور که اشاره شد، کفپوش اپوکسی در زمان اجرا و نصب کفپوش مایع است و در واقع مواد شیمیایی مستقیماً بر سطح پخش می‌شوند. بسته به فرمولاسیون آن محصول و کیفیت متریال ممکن است در محصول از مواد فرار نیز استفاده شده باشد.
 ‌
طبیعتاً اعمال حجم بالایی از مواد شیمیایی در فضا منجر به پخش بو می‌شود که ممکن است برای برخی مطلوب نباشد. اگرچه حجم بو و شدت آن کم است، اما به راحتی با تهویه مناسب می‌توان از تجمع آن جلوگیری نمود. ضمن آن‌که پس از پخت اولیه هیچ بویی از محصول ساطع نخواهد شد. 

تعویض کفپوش‌ اپوکسی

از ویژگی‌های اصلی کفپوش اپوکسی ایجاد سطحی جدید به دلیل عدم نیاز به استفاده از چسب است.
به‌عبارتی در زمان نصب کفپوش اپوکسی این محصول به طور کامل بر سطح کف می‌چسبد و هیچ فضایی بین کفپوش و زیرسازی وجود نخواهد داشت.
 ‌
در صورت نیاز به تغییر طرح کفپوش اپوکسی نیاز است  با اعمال مجدد لایه‎ نهایی با طرح و رنگ مورد نظر نسبت به تغییر آن اقدام نمایید.

 

لغزندگی کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی خودتراز با سطح صیقلی که مناسب در کاربری‌های حساس بهداشتی مانند اتاق تمیز یا سالن تولید دارو است، در صورت خیس شدن یا ریختن مایعات بر سطح آن لغزنده خواهد بود. در واقع صیقلی بودن سطح کفپوش که از ویژگی‌های بهداشتی آن است خود می‌تواند خطرزا باشد.

بنابراین در کاربری‌هایی که تردد پرسنل و ریزش مایعات یا شستشوی مرتب کفپوش را در بر دارد پیشنهاد ما استفاده از انواع ضد لغزش کفپوش اپوکسی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ⇐ کفپوش اپوکسی ضد لغزش را مطالعه کنید.


 

عدم چسبندگی به سطح روغنی یا مرطوب

در مقاله‌ی (⇐ تاول زدن کفپوش اپوکسی) به شکل مفصل به مشکلات ناشی از حضور رطوبت در زیرسازی کفپوش اپوکسی پرداخته‌ایم.

حضور رطوبت در زیرسازی اغلب کفپوش‌ها مشکل آفرین است و نه تنها منجر به رشد قارچ و کپک و بروز مشکلات بهداشتی می‌شود، بلکه می‌تواند مشکلات عملکردی نیز ایجاد نماید. درصورتیکه بتن ریزی سطح، به تازگی انجام شده باشد، باید حدود 28 روز قبل از اجرای کفپوش اپوکسی بگذرد، تا بتن رطوبت نداشته باشد. همچنین اگر در سطح بتن مواد روغنی، گازوئیل و… نفوذ کرده‌باشد ، زیر سازی مجدد لازم است.

در غیر اینصورت مشکلاتی مانند تاول زدن کفپوش اپوکسی یا جدا شدن کفپوش از زیرسازی می‌تواند بروز کند.

به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی شدیداً توصیه داریم که پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش اپوکسی از خشک بودن کامل زیرسازی و عاری بودن سطح از چربی و روغن اطمینان یابید.


 

طولانی بودن زمان اجرا| معایب کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی به دلیل لایه لایه بودن، زمان اجرای آن‌را بالا می‌برد. پس از اجرای هر لایه بایستی زمان کافی سپری شود تا واکنش پخت آن تکمیل شود و امکان اجرای لایه بعدی فراهم شود.

به همین دلیل اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل 3 تا 4 روز زمان می برد. این مسئله اگرچه در متراژهای کوچک منجر به طولانی شدن فرایند نصب در مقایسه با محصولاتی مانند کفپوش رولی یا لمینیت می‌شود، اما در متراژ‌های بزرگ به دلیل سهولت نصب اتفاقاً زمان نصب بسیار کوتاه‌تر خواهد بود چرا که دیگر جزئیات نصب قطعه قطعه کفپوش حذف شده و محصول به راحتی بر سطح اعمال می‌شود.

به عبارتی در متراژهای بزرگ زمان لازم برای خشک شدن هر لایه با اعمال کفپوش در نواحی دیگر همزمان شده و دیگر نیازی به صرف زمان جداگانه نخواهد بود.


 

عدم مقاومت در برابر نور خورشید (اشعه UV)

کفپوش اپوکسی در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و دچار تغییر رنگ می‌شود و در نهایت تخریب می‌شود. به همین دلیل در کاربری‌هایی که کفپوش در معرض تابش نور آفتاب قرار دارد جهت برطرف نمودن این مشکل می‌توان لایه نهایی کفپوش را از نوع پلی یورتان اجرا نمود تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش اپوکسی به بتون را به طور همزمان در کنار یکدیگر داشت.
 ‌
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های کفپوش رزینی پلی یورتان کلیک کنید: ⇐ کفپوش پلی یورتان

 

شکنندگی کفپوش اپوکسی

استحکام فیزیکی بالای کفپوش اپوکسی که عمدتاً با استحکام کششی و مدول بالای  رزین اپوکسی شناخته می‌شود منجر به سختی بالا و انعطاف پذیری کم این رزین شده است.
 ‌
از این رو در کاربری‌هایی که احتمال نشست بتن، یا ترک خوردن زیرسازی وجود دارد پیشنهاد می‌شود زیرسازی با متریال منعطف به درستی انجام شود تا از ترک خوردن سطح کفپوش اپوکسی به دلیل انعطاف پذیری کمتر آن جلوگیری شود.

 

مقاومت به خراش کفپوش اپوکسی

همانطور که می‌دانید در اثر کشیده شدن هر جسمی با سختی بالاتر بر سطحی با سختی کمتر خراش ایجاد می‌شود. از آنجا که سختی کفپوش اپوکسی در محدوده‌ی بالا قرار دارد به طور کلی این محصول در برابر خراش مقاومت خوبی دارد. اما چنانچه سنگ ریزه، سطح آهنی و … بر سطح کفپوش کشیده شود احتمال ایجاد خراش سطحی بر آن وجود دارد.

به همین دلیل نظافت مرتب کفپوش، استفاده از گردگیر در محل ورودی‌ها خصوصاً در فصل زمستان و جلوگیری از کشیدن اجسام نوک تیز بر سطح کفپوش برای حفظ ظاهر زیبای آن پیشنهاد می‌شود.

البته در کاربری‌های تزئیناتی می‌توان با اعمال لاک محافظ ⇐ BASADUR® E 401 مقاومت به خراش کفپوش اپوکسی را به طور قابل توجهی افزایش داد.

 ‌

معایب کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش اپوکسی سه بعدی نیز، طراحی جدید و متفاوتی است که برای طراحی داخلی در ساختمان‌های مختلف کاربرد دارد. کفپوش‌های سه بعدی با مواد مختلف رزینی قابلیت اجرایی دارد، اما پرکاربردترین رزین در این میان متریال کفپوش بر پایه رزین اپوکسی است. کفپوش سه بعدی علاوه بر زیبایی، جذابیت طبیعی بودن را نیز به عابران منتقل می‌کند.

مزایای کفپوش اپوکسی در مقاله (⇐ کفپوش اپوکسی سه بعدی) ارائه شده است.
 ‌ ‌
در این بخش از مقاله، معایب کفپوش اپوکسی سه بعدی برای اطلاع متقاضیان ارائه شده:
 ‌

 ‌نصب و اصلاح سخت

برای نصب، ترمیم و اصلاح کفپوش سه بعدی، نیازمند متخصص و کارشناسان حرفه‌ای با اطلاعات کافی است. اصلاح سطوح سه بعدی از 5 تا 6 روز زمان نیاز خواهد داشت.

از آنجا که در نصب کفپوش سه بعدی از یک طرح چاپ شده استفاده شده‌است، در صورت نیاز به تغییر طرح یا صدمه دیدن آن، نیاز است که کل سطح کفپوش مجددا طرح جدیدی نصب شود و برعکس کفپوش اپوکسی ساده، امکان ترمیم به صورت موضعی وجود ندارد.  ‌

هزینه بر بودن

بدلیل کم بودن متخصصان نصب کفپوش سه بعدی و تقاضای بالا برای این نوع کفپوش، هزینه نصب آن افزایش می‌یابد.

احتمال شکست، ترک خوردن یا جدایی از کف

از آنجا که کفپوش سه بعدی در واقع ترکیبی از لایه متریال رزینی و یک طرح چاپ شده است، در صورت عدم تناسب جنس این طرح چاپ شده با متریال رزینی احتمال جدایش و ترک خوردن وجود خواهد داشت.

همچنین پیشنهاد می‌شود از نصب کفپوش سه بعدی در مکان‌هایی که احتمال ریزش مستقیم آب داغ بر سطح کفپوش وجود دارد، مانند حمام بدون وان از این نوع کفپوش استفاده نشود.

 ‌

مزایای کفپوش اپوکسی

درصورتیکه همه اصول و راه‌های صحیح برای اجرای کفپوش رزینی اپوکسی رعایت شده باشد، ویژگی‌های خاص زیر را خواهد داشت:

• چسبندگی عالی به سطح (دلایل جدایش کفپوش اپوکسی از کف)
• مقاومت شیمیایی بالا در مقابل اسیدها
• استحکام مکانیکی بالا
• نارسانا بودن و عایق جریان الکتریسیته (میتوان آن‌را رسانا کرد)
• پاک شدن راحت چربی و آلودگی از سطح
• قابلیت تنظیم زبری سطح و مقاومت به لغزش کفپوش
• مقاومت دمایی بالا بعد از خشک شدن
• آتش زا نیست (ضد حریق‌ هم نیست)  (مقاله ضد حریق)
• تنوع رنگی نامحدود و سازگار با محیط

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 9 =

تماس با کارشناس