logo

کفپوش ضد حریق

کفپوش ضد حریق

کفپوش ضد حریق چه مشخصاتی دارد و چطور مقاومت به آتش و شعله وری کفپوش‌های رزینی اندازه گیری می‌شود؟  

ایمنی ساختمان و محیط‌های کاری در برابر حوادث غیرمترقبه‌ای همچون آتش سوزی، یکی از موارد بسیار مهمی است که کارفرمایان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. بدین منظور، دستورالعمل‌ها و الزامات متعددی برای ایمنی بخش‌های مختلف ساختمان در برابر آتش سوزی تدوین شده که عمل به آن‌ها امری ضروری است.
 ‌

کفپوش ضد حریق

کف ساختمان‌های اداری، تجاری و یا مراکز صنعتی، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که در صورت وقوع آتش سوزی مستقیماً در برابر شعله قرار می‌گیرد و اگر کفپوش از مقاومت مناسبی در برابر اشتعال و شعله برخوردار نباشد، نه تنها به مهار آتش کمک نمی‌کند، بلکه موجب گسترش بیش از پیش حریق نیز می‌گردد.
 ‌
بنابراین، انواع مختلف کفپوش‌ها (کفپوش رزینی، کفپوش رولی و تایلی) باید از نظر میزان مقاومت در برابر شعله بررسی شوند و تولیدکنندگان این کفپوش‌ها موظف هستند تا اطلاعات فنی محصولات تولیدی خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
 ‌
با توجه به افزایش توجهات نسبت به ایمنی محیط‌های کاری مختلف (همچون، بیمارستان‌ها و مراکز صنعتی) در برابر حریق و آتش، تولیدکنندگان پوشش‌های محافظتی کف و دیوار، اقدام به تولید سیستم‌های کف و دیوار ضد آتش که شامل خصوصیات و افزودنی‌های مقام در برابر آتش هستند، کرده‌اند.
 ‌
این پوشش‌های ضد آتش کف و دیوار از نظر ساختاری برای قرار گرفتن مدت زمان مشخصی در برابر آتش تولید می‌شوند. مدت زمان تحمل شعله مستقیم، میزان و نوع دود ناشی از سوختن کفپوش و قابلیت شعله‌ور شدن یا نشدن این پوشش‌های محافظتی از مهم‌ترین ویژگی‌های کفپوش‌ ضد حریق اپوکسی است.
 ‌

استانداردهای کفپوش ضدحریق

بررسی ویژگی پوشش‌های ضد حریق را می‌توان براساس روش‌های استاندارد ASTM به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کرد.

استاندارد ASTM E648

این روش آزمون استاندارد برای شار تابشی حیاتی سیستم‌های کفپوش با استفاده از منبع انرژی گرمای تابشی است. شار تابشی حیاتی کفپوش با مشتعل کردن آن تعیین می‌شود تا ببیند شعله قبل از خاموش شدن خود چقدر گسترش یافته است.
 ‌
هرچه عدد به دست آمده در این آزمون بیشتر باشد، مقاومت کفپوش در برابر آتش بهتر است.

استاندارد ASTM E662

این روش آزمون استاندارد برای اندازه گیری چگالی نوری دود تولید شده توسط مواد جامد است. چگالی نوری کفپوش مقاوم در برابر آتش با دود تولید شده هنگام اشتعال نمونه تعیین می‌شود. هرچه مقدار نتیجه به دست آمده از این آزمون کمتر باشد، مقاومت کفپوش در برابر آتش بهتر است.

استاندارد مصالح ساختمانی ضدحریق

استاندارد ASTM E84

این روش آزمون استاندارد برای بررسی ویژگی‌های سوختن سطح مصالح ساختمانی است و گسترش شعله و تراکم نوری دود تولید شده برای مصالح ساختمانی را آزمایش می‌کند.

 

مزایای کفپوش و دیوارپوش‌های مقاوم در برابر آتش

کفپوش و سیستم‌های دیواری مقاوم در برابر آتش باعث گسترش شعله‌های آتش و دود در صورت بروز حادثه و حریق، نمی‌شوند. از مزایای استفاده از کفپوش‌های ضد آتش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ‌
1.کاهش انتشار شعله‌های آتش و دود در سراسر محیط
2.حفاظت بیشتر از جان و مال افراد در هنگام حادثه
3.پیشگیری از وقوع آتش سوزی در اثر سهل انگاری افراد (برای مثال دورانداختن سیگار روشن)

‌‌

چه صنایعی بهتر است از کفپوش ضد حریق استفاده کنند؟

تقریباً تمام کاربری‌های صنعتی و کارخانجات به کفپوشی مقاوم در برابر آتش نیاز دارند. همچنین در محیط‌هایی که مستقیماً با سلامت و جان افراد در ارتباط هستند (مانند بیمارستان)، استفاده از کفپوش ضد آتش توصیه می‌شود.
 ‌
از دیگر محیط‌هایی که می‌توان در آن‌ها از کفپوش مقاوم در برابر آتش استفاده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ‌
1.داروسازی و کارخانجات تولید مواد بهداشتی و دارویی
2.بیمارستان‌ها، اتاق عمل، راهروها و…
3.ساختمان‌های اداری و آموزشی
4.پارکینگ‌های طبقاتی و مراکز تجاری

محصولات مقاوم در برابر حریق بساپلیمر

لاک شفاف و نیمه مات BASADUR® E401، با داشتن مقاومت مناسب در برابر آتش، به عنوان لایه نهایی (Top Coat) بر روی کفپوش رزینی اجرا می‌شود.
 ‌
با توجه به آزمایشات و بررسی‌های صورت گرفته، کفپوش اپوکسی با روکش نهایی BASADUR® E401 مدت زمان طولانی تری در برابر شعله مستقیم آتش، قرار می‌گیرد و دود ملایمی منتشر می‌کند. همچین، در صورت بروز آتش سوزی، کفپوش شعله ور نمی‌شود و از گسترش حریق جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 تاپ کوت ضد شعله کفپوش رزینی بساپلیمر

 

همچنین در بساپلیمر بخوانید:

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

تماس با کارشناس