logo

اشتباهات رایج اختلاط رزین و هاردنر کفپوش اپوکسی

اختلاط رزین و هاردنر

نکات مهم اختلاط رزین و هاردنر چیست؟ اغلب مجریان انواع کفپوش‌های رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی‌یورتان و کفپوش MMA) در برهه‌ای از زندگی حرفه‌ای خود با یک کفپوش چسبناک، روغنی و یا پخت نشده مواجه شده‌اند. این اتفاق معمولاً نتیجه پخت نامناسب رزین و سخت کننده (هاردنر کفپوش) است. پخت نشدن کفپوش رزینی دلایل متفاوتی دارد، که یکی از این دلایل عدم اختلاط مناسب جزء A (رزین) و جزء B (هاردنر) است.

در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در حین فرآیند اختلاط اجزای متریال کفپوش رزینی می‌پردازیم.

 

اشتباهات رایج اختلاط رزین و هاردنر کفپوش

1-عدم استفاده از همزن الکتریکی (Electrical Mixer)

گاهی اوقات مجریان کفپوش‌های رزینی (معمولاً مجریان تازه کار و بی تجربه) فکر می‌کنند که با هم زدن مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر توسط یک همزن دستی یا با تکان دادن سطل، می‌توان یک ترکیب یکنواخت به دست آورد. فرآیند اختلاط در کفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان نیاز به قدرت قابل توجهی دارد. در صورتی که مقدار متریال کفپوش خیلی کم باشد (کمتر از 3 کیلوگرم) می‌توان آن را به صورت دستی مخلوط کرد. در غیر این صورت، باید از یک همزن برقی استفاده کنید.

 

MIxing epoxy resin hardener 1

 

عدم دستیابی به مخلوطی یک دست از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین یا هاردنر پلی آمید در اثر اختلاط ناکافی یا عدم استفاده از میکسر مناسب، منجر به عدم توزیع مولکول‌های هاردنر رزین اپوکسی به صورت یکنواخت در رنگ می‌شود. از آنجا که واکنش پخت رزین اپوکسی با اختلاط رزین اپوکسی با هاردنر آغاز می‌شود، عدم حضور هاردنر در بخش‌هایی از سطل محتوی مخلوط منجر به واکنش شیمیایی ناقص بین رزین و هاردنر و در نتیجه عدم پخت کفپوش یا قطعه‌ رزینی مورد نظر خواهد شد.

همچنین بخوانید: ابزار و تجهیزات اجرای کفپوش اپوکسی

 ‌

2- به هم خوردن نسبت اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر (جزء A و جزء B )

تصور کنید که پروژه‌ی نصب و اجرای کفپوش رزینی به مرحله‌ی پایانی نزدیک شده و فقط متراژ کمی از پروژه باقی مانده است.

تیم اجرای کفپوش رزینی، تصمیم می‌گیرد تا به جای استفاده کردن از تمام جزء A (رزین) یک سطل 20 کیلویی، مقدار کمی از آن را برداشته و با مقدار کمی جزء B مخلوط کند. در صورت عدم رعایت نسبت اختلاط جزء A و جزء B، سیستم نهایی شما خوب پخت نمی‌شود و بعضی از قسمت‌های کفپوش چسبناک باقی می‌ماند. بنابراین، همیشه با توجه به اطلاعاتی که تولیدکننده متریال کفپوش‌های اپوکسی در اختیارتان می‌گذارد و روی بسته بندی مواد درج کرده است، اختلاط را انجام دهید و نسبت‌های اختلاط را رعایت کنید.

توجه داشته باشید عدم رعایت نسبت اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر می‌تواند دو دلیل داشته باشد:

محاسبه اشتباه نسبت اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر

همانطور که اشاره شده نسبت اختلاط رزین و هاردنر اپوکسی بر روی برچسب محصول و همچنین برگه اطلاعات فنی محصولات، که از طریق تولید کننده در اختیار شما قرار می‌گیرد، نوشته شده است. دانستن روش محاسبه وزن دو جزء براساس این نسبت اختلاط اگرچه به نظر ساده می‌رسد اما اتفاقاً خود منشأ بسیار از اشتباهات در زمان نصب کفپوش اپوکسی یا ساخت قطعات هنری رزینی است. نسبت اختلاط درج شده عموماً براساس نسبت وزنی مورد نیاز از هاردنر در برابر وزن واحد از رزین اپوکسی بیان می‌شود. مثلاً نسبت اختلاط 20% به این معناست که به ازای هر 100 گرم رزین اپوکسی به 20 گرم هاردنر نیاز است.

Mixing ratio epoxy resin

 

توزین اشتباه مقادیر محاسبه شده رزین اپوکسی و هاردنر

همانطور که اشاره شد نسبت اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر عموماً به صورت وزنی اعلام می‌شود. بنابراین استفاده از ترازوی دقیق و کالیبره شده برای وزن کردن اجزاء ضروری است. عدم استفاده از ترازو و اختلاط چشمی یا استفاده از پیمانه‌های حجمی همگی دلایلی هستند که می‌تواند به از بین رفتن نسبت اختلاط صحیح و تأثیر مستقیم آن بر واکنش پخت رزین و هاردنر گردد.

 ‌

3-اشتباه در اندازه گیری مواد

معمولاً مجریان، با خواندن دستورالعمل درج شده بر روی بسته بندی متریال کفپوش‌ اپوکسی، اقدام به اختلاط مواد می‌کنند.

برای مثال، بر روی دستورالعمل ” نسبت وزن جزء A به جزء B، 5 به 1″ نوشته شده است. بدین ترتیب 5 واحد از رزین را با 1 واحد از هاردنر مخلوط می‌کنند، که این کار اشتباه است! باید توجه داشته باشید که هاردنر چگالی کمتری نسبت به رزین دارد. به همین دلیل در اندازه گیری اجزاء باید چگالی آن‌ها را در نظر بگیرید و حجم متریال را اندازه گیری کنید. در صورت اضافه کردن مقدار زیادی هاردنر، سطح نهایی کفپوش حالت روغنی پیدا می‌کند.

4-تاریخ انقضای محصولات رزینی

در صورتی که تاریخ انقضای متریال کفپوش اپوکسی گذشته و یا مدت زمان کمی به پایان آن باقی مانده باشد، مواد پرکننده در ته ظرف ته نشین و اصطلاحاً سطل گل آلود می‌شود.

بساپلیمر به شما پیشنهاد می‌کند که از متریال در زمان بهینه آن استفاده کنید و از انبارش طولانی مدت آن بپرهیزید. اما اگر می‌خواهید از متریال خود در روزهای پایانی تاریخ انقضا استفاده کنید، ابتدا متریال جزء A کفپوش اپوکسی را به ظرف جدیدی منتقل کرده، مواد ته نشین شده را به خوبی بتراشید و به سطل جدید اضافه کنید. قبل از افزودن جزء B، جزء A ریخته شده در سطل جدید را به خوبی مخلوط کنید تا یکنواخت شود. در صورت عدم انجام مراحل گفته شده، مواد ته نشین شده در ته ظرف با هاردنر مخلوط نمی‌شوند و قسمت‌هایی از سطح نهایی کفپوش چسبناک و خیس باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: انبارش صحیح کفپوش رزینی

 ‌

5-اختلاط متریال رزینی شرکت‌های مختلف با هم

معمولاً مجریان کفپوش‌ اپوکسی، جزء A و جزء B را از یک شرکت تولید کننده متریال کفپوش، تهیه می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است اجزای متریال کفپوش از یک شرکت واحد خریداری نشده باشد.

شاید ویژگی‌های جزء A شرکت‌های مختلف شبیه به هم باشد اما به دلیل تفاوت در فرمولاسیون، مواد اولیه و نحوه‌ی تولید متریال، یکسان نیستند. در صورت اختلاط دو جزء از دو شرکت متفاوت، نسبت‌های اختلاط به درستی رعایت نمی‌شود و مخلوط یکنواختی به دست نمی‌آید. همین امر موجب می‌شود تا سطح نهایی روغنی یا چسبناک به نظر برسد و کفپوش کاملاً پخت نشود.

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که اختلاط بخش مهم و اساسی فرآیند نصب و اجرای کفپوش‌های اپوکسی است و مجریان باید علاوه بر انتخاب مواد باکیفیت و متناسب با کاربری کف، نسبت‌های اختلاط و اندازه گیری دقیق متریال را رعایت کنند.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =

تماس با کارشناس