logo

نصب کفپوش اپوکسی در هوای سرد

نصب کفپوش اپوکسی در هوای سرد

آیا تا به حال هنگام نصب کفپوش اپوکسی درهوای سرد، با مشکلاتی مانند پخت نشدن کامل کفپوش اپوکسی و نرم ماندن بعضی از قسمت‌های آن، عدم تراز شدن لایه خودتراز، برجای ماندن رد غلتک و کم شدن شفافیت و براقیت کفپوش پس از پخت شدن، مواجه شده‌اید؟

گاهی اوقات علت بروز مشکلات این چنینی کفپوش‌های رزینی، فرا رسیدن فصل پاییز و کاهش درجه حرارت هوا است. پاییز و هوای سرد، محدودیت‌هایی را برای اجرای بسیاری از پروژه‌های کف، ایجاد می‌کند. به همین علت، ممکن است در شرایط خاص، مجریان، نصب کفپوش را به تعویق انداخته و زمان بهتری را به شما پیشنهاد بدهند.

در این مقاله می‌خواهیم تأثیر دما و مشکلات کفپوش اپوکسی و روش‌های جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از هوای سرد را بررسی کنیم.

 ‌

اجرای کفپوش اپوکسی در هوای سرد

مشکلات نصب کفپوش اپوکسی در هوای سرد: در وهله‌ی اول قبل از اقدام به نصب کفپوش، باید برگه اطلاعات فنی محصول را مطالعه کنید. به دلیل چند لایه بودن سیستم کفپوش‌های رزینی، بررسی مشخصات دمایی هر لایه ضروری می‌باشد. در این برگه، اطلاعات لازم در مورد مشخصات محصول و دمای مناسب استفاده از آن، نوشته شده است. در صورتی که اطلاعات نوشته شده در برگه کافی نبود، برای دریافت راهنمایی و توضیحات بیشتر، با شرکت تولید کننده کفپوش رزینی تماس بگیرید.

بطور کلی، سرد شدن هوا و کاهش دما از چند جهت بر روی سیستم کفپوش رزینی (مخصوصاً کفپوش اپوکسی) تأثیر می‌گذارد:

زمان پخت کفپوش اپوکسی در هوای سرد:

نصب و اجرای کفپوش رزینی در هوای خنک،  زمان کاربری (Pot Life) و مدت زمان پخت (Curing Time) را افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود تا پروژه‌ی شما دیرتر به اتمام برسد. مطابق با یک قانون سرانگشتی هر 10 درجه سانتی گراد افزایش دمای محیط، سرعت پخت کفپوش اپوکسی را دو برابر می‌کند. از سوی دیگر بایستی حداقل دمای مورد نیاز برای آغاز واکنش پخت کفپوش رزینی را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال، انواع عمومی کفپوش اپوکسی در دماهای کمتر از 10 درجه سانتی گراد پخت نمی‌شود.

بنابراین، زمانبندی اصولی پروژه‌ها در فصل پاییز و زمستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که، مشتری کفپوش تمایل داشت تا پروژه در زمان مقرر انجام شود و امکان به تعویق انداختن آن نبود، می‌توان رزین پایه را تغییر داد (برای مثال استفاده از  متیل متاکریلات) تا کفپوش، قابلیت اجرا شدن در هوای سرد را داشته باشد و به خوبی پخت شود.

ویسکوزیته کفپوش اپوکسی در هوای سرد:

با کاهش دمای هوا در فصل سرما، ویسکوزیته‌ی اغلب کفپوش‌های رزینی افزایش می‌یابد. به عبارتی، حرکت مواد بر سطح سخت‌تر شده و در نتیجه متریال کفپوش رزینی به خوبی بر روی سطح جاری و پخش نمی‌شود.

در صورت استفاده از پوشش اپوکسی خودتراز، خودترازی به خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است رد غلتک (استفاده از غلتک در مرحله‌ی ماستیک کاری) روی سطح کفپوش بر جای بماند. همچنین احتمال اینکه مصرف متریال کفپوش رزینی به دلیل افزایش ویسکوزیته از میزان مصرف برآوردی پیش از آغاز کار بیشتر شود، افزایش می‌یابد.

رطوبت کفپوش اپوکسی در هوای سرد :

در روزهای بارانی و برفی به دلیل افزایش رطوبت نسبی هوا و کاهش دمای محیط، احتمال تشکیل شبنم بر کف، قبل یا حین اجرای کفپوش رزینی وجود خواهد داشت. نشستن شبنم بر سطح زیرآیند در زمان نصب کفپوش رزینی (خصوصاً کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان که حساسیت به حضور رطوبت دارند) منجر به وقوع واکنش ثانویه متریال کفپوش با رطوبت شده که در نتیجه آن مشکلاتی مانند ایجاد سطح روغنی و شیری رنگ بر سطح کفپوش اپوکسی (که اصطلاحاً به آن آمین بلاش یا Amine Blush گفته می‌شود) و یا حباب‌های ریز و متراکم در سطح کفپوش پلی یورتان (فوم شدن پلی یورتان) خواهد شد.
 ‌
این مشکلات نه تنها بر ظاهر کفپوش رزینی اثر می‌گذارد بلکه به عنوان مثال در مورد کفپوش اپوکسی می‌تواند منجر به تضعیف استحکام چسبندگی بین لایه‌ای نیز شود.
 ‌
به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش اپوکسی، نسبت به اندازه گیری دمای کف، دمای محیط و رطوبت نسبی هوا اقدام کنید. دمای کف بایستی حداقل 5 درجه ی سانتی گراد از دمای نقطه‌ی شبنم در آن رطوبت نسبی بالاتر باشد.
 ‌  ‌
بیشتر بدانید:
 ‌

جلوگیری از بروز مشکلات حین نصب کفپوش در هوای سرد

حال با توجه به موارد ذکر شده، یک مجری کفپوش رزینی چگونه می‌تواند از بروز مشکلات اجرای کفپوش اپوکسی در هوای سرد جلوگیری کند؟

 ‌
نصب کفپوش اپوکسی در هوای سرد

 

1. گرم کردن هوای محیط:

هوای محیط را گرم کنید. برای انجام این کار می‌توان از بخاری‌های تابشی برای بالا بردن درجه حرارت محیط استفاده کرد. استفاده از بخاری‌های نفتی به دلیل ایجاد یک لایه دوده بر روی کف، توصیه نمی‌شود.


2. گرم کردن مواد:

هرچه مواد گرم‌تر باشد، ویسکوزیته رزین اپوکسی کاهش می‌یابد. دمای محل نگهداری متریال کفپوش رزینی پیش از آغاز عملیات نصب کفپوش باید حداقل 20 درجه سانتی گراد باشد تا از افزایش ویسکوزیته متریال در اثر سرد شدن آن‌ها جلوگیری شود.

با توجه به آتش گیر بودن متریال کفپوش اپوکسی نکات ایمنی را در  انبارش و نگهداری محصولات مدنظر قرار دهید.


3. بررسی دمای زیرآیند:

هنگام اجرای کفپوش رزینی، برخلاف تصور عموم، مهمترین دمایی که باید به آن توجه شود، درجه حرارت کف است نه هوا.

معمولاً کف بتنی در هوای سرد، سردتر از هوای اطراف است. در این شرایط، در صورت آغاز عملیات اجرا، کفپوش اپوکسی بلافاصله تحت تاثیر دمای زیرآیند قرار می‌گیرد. بهترین راه برای اندازه گیری دمای کف، استفاده از دماسنج مادون قرمز است. به یاد داشته باشید که دمای کف اطراف درب‌ها، دریچه‌ها و دیوارها باید بررسی شود. زیرا، این مناطق می‌توانند سردترین نقاط موجودِ زیرآیند باشند.

می‌توان برای گرم کردن زیرآیند از بخاری‌های قابل حمل، دمنده‌های هوای گرم و یا لامپ‌های حرارتی استفاده کرد.


4. استفاده از محصول مناسب:

همچنین استفاده از محصولاتی که مناسب هوای سرد هستند، بسیار مهم است. به عنوان مثال کفپوش‌های رزینی بر پایه متیل متاکریلات با کدهای BASADUR® M101، BASADUR® M301 و BASADUR® M501 ویژه‌ی اجرا و بهره‌برداری در دماهای سرد هستند.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

تماس با کارشناس