logo

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟ موارد مصرف رنگ رزین اپوکسی کجاست؟ حلال رنگ اپوکسی؟

رنگ اپوکسی را به دلیل چسبندگی بسیار خوب آن می‌توان بر انواع سطوح بتنی، موازئیک، سنگ و فلزی اعمال نمود. فقط توجه شود باید پیش از اعمال سطح را از هرگونه چربی، گرد و خاک و آلودگی پاک نمود.

اما! بسیار می‌شنویم که برای اشاره به ⇐ کفپوش‌ اپوکسی نیز از عبارت رنگ اپوکسی استفاده می‌شود. آیا این دو محصول یکی هستند؟ آیا می‌توان از رنگ به عنوان پوشش یا کفپوش کف هم استفاده نمود؟

برای دریافت پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی از پرکاربردترین پوشش‌های صنعتی با کاربری اصلی به عنوان پوشش ضدخوردگی در خطوط لوله، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و محیط‌های صنعتی است که خواص منحصر به فردی از جمله: مقاومت در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی، امکان نظافت آسان، چسبندگی عالی به انواع سطوح و قابلیت آب بندی است. همچنین یکی از سخت‌ترین و با دوام‌ترین مواد رنگی است که زمینه‌های استفاده زیادی نیز دارد.

رنگ اپوکسی که از طریق فروشگاه‎‌های رنگ صنعتی قابل تهیه است، عمدتاً محصولاتی با نسبت اختلاط 1 به 5 با هاردنر پلی آمید و حاوی مقادیری حلال است و همانطور که اشاره شد برای کاربری اصلی به عنوان پوشش محافظتی یا خط کشی‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این محصول دو جزئی بوده و از زمان اختلاط با هاردنر پلی آمیدی زمان محدودی برای اعمال این محصول به سطح زیرین وجود دارد.  همچنین عموماً در ضخامت‌های کمتر از 200 میکرون و با استفاده از قلم مو یا غلطک پشمی بر سطح اعمال می‌شود.

همانطور که اشاره شد کاربری اصلی رنگ اپوکسی به عنوان پوشش محافظتی و ضد خوردگی و همچنین خط کشی‌های صنعتی است. این محصول بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید بوده و حاوی مقادیری حلال است.

علی‌رغم ویژگی‌های مناسب رنگ رزین اپوکسی اما استفاده از این محصول به عنوان پوشش کف پیشنهاد نمی‌شود. چرا که در کاربری‌های یاد شده به عنوان پوشش محافظتی سطح رنگ عموماً در معرض نیروهای مکانیکی و ضربه‌های شدید قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که در کاربری پوشش کف، در معرض ترافیک تردد مداوم، سایش و ضربه‌های احتمالی قراردارد و بایستی علاوه بر ویژگی‌هایی همچون چسبندگی و مقاومت شیمیایی و حافظتی بتواند استحکام مکانیکی بالایی نیز از خود نشان دهد.

اما به دلیل فرمولاسیون طراحی شده‌ی آن برای کاربری به عنوان پوشش محافظتی این محصول استحکام مکانیکی کافی برای کاربرد به عنوان پوشش کف را ندارد و در صورت استفاده در زمان کوتاهی نیاز به ترمیم یا پوشش‌دهی مجدد پیدا خواهد کرد.

تفاوت رنگ اپوکسی با کفپوش اپوکسی

کف‌پوش اپوکسی محصولی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین است. فرمولاسیون این محصول به گونه‌ای طراحی شده است که خواص مکانیکی بسیار بالاتر از رنگ اپوکسی داشته و در برابر ترافیک رفت و آمد افراد و وسایل چرخدار مقاومت سایشی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

کفپوش اپوکسی عمدتاً در دو تا 3 لایه اجرا شده و ضخامت آن از 200 میکرون تا 1 میلیمتر متغیر است و برای پوشاندن سطح بتن، فلز، سنگ و غیره استفاده می‌شود و سختی، دوام و مقاومت بالاتری در برابر ساییدگی، ضربه، مواد شیمیایی، لغزش و لکه نسبت به رنگ‌های اپوکسی دارد.

نقاط قوت رنگ رزین اپوکسی:

  1. چسبندگی و دوام بالا نسبت به رنگ معمولی
  2. مقاومت در برابر خوردگی، مواد شیمیایی، رطوبت و دمای بالا
  3. تمیز کردن آسان
  4. هزینه ‌تر نسبت به کفپوش اپوکسی

 ‌

نقاط ضعف:

  1. ضخامت کم و عدم پوشش دهی کامل سطح
  2. نصب پیچیده و نیاز به تجهیزات و مهارت خاص نسبت به رنگ معمولی
  3. تغییر رنگ در معرض نور خورشید

  ‌

نقاط قوت کفپوش اپوکسی در مقایسه با رنگ:

  1. سختی، دوام و مقاومت بالا در برابر ساییدگی، ضربه، مواد شیمیایی، لغزش و لک
  2. سطح یکپارچه و بدون درز
  3. تنوع رنگ، طرح و بافت
  4. امکان خط کشی، چاپ لوگو
  5. آنتی باکتریال بودن
رنگ اپوکسی یا پوشش کف؟
پوشش اپوکسی کف

نقاط ضعف کفپوش اپوکسی نسبت به رنگ:

  1. هزینه بالاتر
  2. نصب پیچیده‌تر و نیاز به تجهیزات و مهارت خاص
  3. حساسیت به گرد و غبار و ناهمواری سطح در زمان نصب

 طریقه مصرف رنگ اپوکسی

همانطور که گفتیم با توجه به موارد مصرف رنگ اپوکسی، این محصول نسبت به رنگ‌های موجود در بازار با دوام‌تر است و برای ایجاد درخشش بیشتر کف یا دیوار یا بعنوان یک درزگیر ساده برای کفپوش فعلی (برای مثال: رنگ کاشی) انتخاب خوبی خواهد بود.

نحوه استفاده:

رنگ‌های اپوکسی بر پایه حلال یا آب، قبل از مصرف به مخلوط کردن دو جزء رزین و هاردنر (حلال اپوکسی) نیاز دارد.

با استفاده از یک همزن برقی، دو جزء محصول را مخلوط کنید و پس از اینکه از اختلاط کامل متریال اطمینان پیدا کردید، آماده نصب خواهد بود.

برای استفاده از محصول بهتر است از یک مجری با تجربه کمک بگیرید تا از بروز مشکلات احتمالی مثل: حباب زدن پیشگیری کنید.

اولین نکته در خصوص طریقه مصرف رنگ رزین اپوکسی، همانند اجرای کفپوش اپوکسی؛ این است که مطمئن شوید سطح کاملاً تمیز و عاری از هرگونه رطوبت

است.

سپس متریال مخلوط شده را بصورت یکنواخت با استفاده از غلتک روی سطح پخش کنید. هر از گاهی رنگ باقیمانده در سطل را هم بزنید تا زمانی که از رنگ استفاده می کنید از حباب زدن محصول جلوگیری شود.

بعد از اعمال رنگ، اجازه دهید سطح کاملاً خشک شود و بعد از آن در صورت نیاز لایه بعدی را نیز اعمال نمایید.

همچنین می‌توانید در پایان از یک لاک محافظ اپوکسی روی سطح استفاده کنید. استفاده از لاک به درخشان‌تر شدن و دوام بیشتر رنگ کمک می‌کند.

قبل از اعمال هر لایه بهتر است حداقل 24 ساعت اجازه دهید تا لایه قبلی کاملاً خشک شود.

همچنین بخوانید:

⇐ نحوه نصب کفپوش اپوکسی| اجرا

قیمت رنگ اپوکسی

با توجه به توضیحاتی که داده شد، با توجه به فرمولاسیون، ویژگی‌ها و نصب راحت‌تری که رنگ اپوکسی دارد، هزینه آن در مقایسه با قیمت کفپوش اپوکسی، مناسب‌تر خواهد بود. امّا باید توجه داشت در عین حال که این محصول نسبت به رنگ‌های سنتی دوام بهتر و بالاتری دارد؛ در برابر لکه‌ها، مواد شیمیایی و ساییدگی مقاومت بالایی ایجاد نمی‌کند. و در صورتیکه قصد دارید صرفاً ظاهر کف خود را بهبود ببخشید، استفاده از رنگ اپوکسی یک گزینه‌ی مناسب خواهد بود.

قیمت رنگ اپوکسی مانند سایر محصولا کف اپوکسی، به نسبت: میزان مصرف متریال، ضخامت مورد نیاز، متراژ و زیرسازی بستگی دارد.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

تماس با کارشناس