logo

روش نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک

نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک
روش نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک چگونه است؟

گاهی اوقات فکر می‌‌کنیم همه چیز با انتخاب یک کفپوش آنتی استاتیک باکیفیت برای ما تمام می‌شود. اما چنین نیست! از کفپوش‌ اپوکسی آنتی استاتیک در بخش‌هایی که دستگاه‌های حساس الکترونیکی در آن‌ها بکار رفته است، استفاده می‌شود. هدف استفاده از کفپوش آنتی استاتیک جلوگیری از صدمه دیدن تجهیزات الکترونیکی و یا وقوع آتش سوزی در اثر تخلیه‌ی ناگهانی بار الکتریکی ساکن است. به همین علت از این نوع کفپوش‌ها در اتاق عمل بیمارستان، مراکز عکسبرداری و سونوگرافی، اتاق‌های تمیز و انبارهای مواد شیمیایی آتشگیر استفاده می‌گردد. اما نکته قابل توجه پس از نصب کفپوش آنتی استاتیک، استفاده درست از آن‌هاست.

کفپوش‌های‌ آنتی استاتیک هم مانند دیگر محصولات تولید شده در صنایع مختلف، شرایط استفاده و نگهداری خاص خودشان را دارند. با رعایت این شرایط، کفپوش شما سالیان طولانی عمر می‌کند و هزینه‌های جانبی نگهداری و تعمیرات آن کاهش می یابد.

 

static

در ادامه به بررسی نکات حائز اهمیت در نگهداری و استفاده از کفپوش‌های آنتی‌استاتیک رزینی می پردازیم.

روش نظافت و نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک

 آموزش نحوه‌ی نظافت و ضدعفونی کردن کفپوش آنتی استاتیک، همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان انواع کفپوش بوده است. به همین علت طیف گسترده و وسیعی از شوینده‌هایکف و شوینده‌های مخصوص کفپوش، مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید شده است. بطور کلی بسیاری از مواد شیمیایی پاک کننده‌ی استاندارد، خطر تجمع بار استاتیک (بار الکتریسیته ساکن) را افزایش می‌دهند، از این رو استفاده از یک شوینده‌ی مناسب با pH خنثی گزینه‌ی مناسبی برای شستشوی کفپوش آنتی استاتیک است.

اصطکاک ناشی از مالش بین کفِ کفش و گرد و غبار روی کفپوش باعث تجمع سریع‌تر الکتریسیته ساکن می‌گردد. به همین علت، یک برنامه‌ی تمیزکاری خوب و منظم با استفاده از مواد شوینده‌ی مناسب، یک کفپوش بدون الکتریسیته ساکن را تضمین می‌کند.

استفاده از کفش مناسب در استفاده از کفپوش آنتی استاتیک

ساده ترین و مقرون به صرفه ترین نکته در نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک، انتخاب کفش مناسب است. کفش هایی با زیره ی مصنوعی و کفش های دست دوز، الکتریسیته ساکن زیادی بر بدن افراد ایجاد می کنند. چرا که خود عایق الکتریسیته بوده و از پخش بار الکتریکی از طریق کفپوش ممانعت به عمل می آورند. کفش های لاستیکی و چرمی انتخاب های مناسبی برای کفپوش آنتی استاتیک هستند.

همچنین، در صورت امکان می توانید از کفش های مخصوص آنتی استاتیک نیز استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، می توانید به استاندارد IEC 61340-5-1:2016 مراجعه بفرمایید.

maintenance antistatic epoxy floor

 

نکات مهم در نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک

علاوه بر دو نکته‌ی مهم و اصلی فوق، دانستن نکات زیر نیز به شما در استفاده و نگهداری بهتر از کفپوش آنتی استاتیک کمک می‌کنند:

افزایش رطوبت هوا

 احتمال تجمع الکتریسیته ساکن در هوای خشک بیشتر است. در فصل زمستان، معمولاً رطوبت هوا کمتر می‌شود. همچنین، گرم کردن محیط نیز باعث کاهش بیشتر رطوبت می‌گردد. به منظور حل این مشکل، می‌توانید با استفاده از تهویه‌ی مناسب و دستگاه بخور (سرد یا گرم)، رطوبت محل مور نظرتان را افزایش دهید.

انتخاب لباس مناسب

در بافت برخی از لباس‌ها، از موادی مانند پلی استر استفاده شده است. مالش این مواد با پوست شما منجر به ایجاد الکتریسیته ساکن در سطح پوست می‌شود. اگر با جرقه‌ی خفیف ناشی از شوک الکتریسیته ساکن مشکل دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این معضل، از لباس‌های 100% نخی یا پشمی استفاده کنید.

رفع خشکی پوست

 بعضی از افراد پوست بسیار خشکی دارند و همین موضوع احتمال تجمع الکتریسیته ساکن بر روی پوست آن‌ها را، خصوصاً در فصل زمستان افزایش می‌دهد. با استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب پوست می‌توانید این مشکل را برطرف نمایید.

شیمی بدن انسان

شیمی بدن هر فرد تأثیر مهمی بر روی اثر جریان الکتریسیته ساکن بر روی بدن آن فرد دارد. بدن بعضی از افراد نسبت به استاتیک حساس است و با شوک خفیفی ناشی از الکتریسیته ساکن، انقباض غیرارادی عضله را تجربه می‌کند. در مقابل، بدن برخی دیگر می‌تواند شوک های قوی‌تری را تجربه کند، بدون اینکه فرد آن‌ها را متوجه بشود. همچنین، بدن برخی تمایل به ایجاد بار الکتریسیته ساکن در سطح خود دارد. این مشکل ممکن است به دلیل وجود یون زیاد در خون یا اسیدی بودن بدن باشد.


بطور کلی کفپوش‌ها می توانند با توجه به نوع و محل کاربری، با ویژگی‌های متفاوتی مانند آنتی استاتیک تولید شوند. نگهداری از کفپوش آنتی استاتیک، باعث افزایش طول عمر کفپوش و کاهش هزینه‌های جانبی تعمیر و یا تعویض کفپوش می‌گردد.

این مسئله در زمان استفاده از کفپوش آنتی استاتیک اهمیت بیشتری نیز می‌یابد، چراکه عدم استفاده از تجهیزات فردی مانند کفش مناسب، تمام هزینه‌های صرف شده بابت خرید کفپوش آنتی استاتیک بی ثمر خواهد کرد و احتمال صدمه دیدن تجهیزات الکترونیکی را افزایش می دهد. به همین علت، همواره از مجری یا شرکت تولید کننده کفپوش، دستورالعمل‌های لازم را دریافت و اجرا کنید.

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

تماس با کارشناس