logo

ضخامت کفپوش| اپوکسی، پلی یورتان

ضخامت کفپوش

همه‌ی کسانی که به نوعی در زمینه‌ی کفپوش‌های رزینی فعالیت دارند (فروش متریال کفپوش، ارائه‌ی خدمات نصب کفپوش، طراحان داخلی و دکوراسیون داخلی، کاربران نهایی کفپوش و …) با اصطلاح معروف “کفپوش اپوکسی سه میلیمتری” آشنا هستند. استفاده از این عبارت آن قدر مرسوم است که برخی به اشتباه ضخامت کفپوش اپوکسی را سه میلیمتر می‌دانند.

اما ضخامت استاندارد کفپوش‌ رزینی چه مقدار است و چگونه تعیین می‌شود؟  تعیین این ضخامت به چه عواملی وابسته است؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ داده شده است.

 

ضخامت کفپوش رزینی و روش اندازه گیری آن

ضخامت انواع کفپوش‌ اپوکسی، پلی یورتان و پوشش‌های کف رزینی را چگونه می‌توان اندازه گرفت؟
 ‌
ضخامت پوشش‌ها به دو دسته‌ی ضخامت‌ تَر و ضخامت خشک تقسیم می‌شود.

 

1- ضخامت تَر کفپوش رزینی:

همانطور که می‌دانید، انواع کفپوش رزینی به صورت دو یا سه جزئی و در حالت مایع به مشتری تحویل داده می‌شود.
مجری کفپوش یا پیمانکار نصب کفپوش متریال کفپوش رزینی را آماده سازی می‌کند و مطابق با دستورالعمل‌های نصب کفپوش در محل مورد نظر اقدام به اجرای کفپوش یا پوش کف خواهد کرد.
بنابراین در زمان آغاز نصب و اجرای کفپوش رزینی، متریال به حالت مایع بوده و در اثر واکنش شیمیایی‌ای که در پی اختلاط اجزاء آغاز می‌شود به حالت جامد تبدیل شده و سطحی جامد و بدون درز را ایجاد می‌کند
 ‌
برهمین اساس منظور از ضخامت تَر، ضخامت پوششِ کف در زمان اجرای آن است که هنوز حالت مایع دارد.

2- ضخامت خشک کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

پس از خشک شدن پوششِ کف اجرا شده، از اصطلاح ضخامت خشک استفاده می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه آن است که به دلیل مکانیسم‌های خشک شدن مختلف، که در مواردی همراه با جمع شدگی کفپوش است، و همچنین فرمولاسیون پوشش کف مورد نظر(حضور مواد آلی فرار در فرمولاسیون) ضخامت تَر معمولاً از ضخامت خشک کفپوش بیشتر است.

در این مقاله هرجا به ضخامت اشاره شود منظور ضخامت خشک پوشش یا کفپوش رزینی است.

 

براساس دسته بندی‌های صورت گرفته در استانداردهای بین المللی، کفپوش‌های رزینی براساس ضخامت به 8 دسته‌ی مختلف تقسیم بندی می‌شوند:
 ‌
  • عموماً به انواعی که از تعداد لایه‌های کمتر و در نتیجه ضخامت کمتری برخوردارند (کمتر از 1 میلیمتر) پوشش کف گفته می‌شود و از انواعی که تعداد لایه‌های بیشتر و ضخامت‌های بالاتری دارند به عنوان کفپوش یاد می‌شود.
  • پوشش‌های کف ضمن آب بند نمودن سطح و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در محیط برای کاربری‌های سبک و متوسط (تردد افراد، چرخ دستی و …) به کار می‌روند.
  • در حالیکه کفپوش‌های رزینی (ضخامت 1 تا +6 میلی متر) برای کاربری‌های سنگین و فوق سنگین (ماشین آلات سنگین، سقوط اجسام سنگین، تردد رفت و آمد بسیار زیاد و …) توصیه می‌شوند.

 

epoxy flooring thickness chart
ضخامت کفپوش اپوکسی تابعی از کاربری نهایی آن است.

 

روش تعیین ضخامت استاندارد کفپوش:

همانطور که پیشتر اشاره شد، ضخامت کفپوش تابعی از کاربری نهایی آن است. علاوه بر کاربری، شرایط و نوع زیرسازی ( بتن، سنگ و …) و طراحی نهایی کفپوش نیز بر حداقل ضخامت قابل قبول از کفپوش موثر هستند.
اما به طور کلی با برآورد میزان نیروی وارد شده بر کفپوش محاسباتی براساس استحکام فشاری آن صورت می‌گیرد. در این محاسبات ضخامت کفپوش باید به گونه‌ای محاسبه شود تا نیرویی که از طریق کفپوش به بتن (یا انواع دیگر سطوح زیرین) منتقل می‌شود، از استحکام فشاری آن کمتر باشد. چنانچه ضخامت کفپوش از این ضخامتِ محاسبه شده کمتر باشد، با انتقال نیروی بیشتر از استحکام بتن منجر به شکست زیرآیند و در نهایت ترک خوردن خود کفپوش خواهد شد.
 ‌
بنابراین عوامل موثر در تعیین ضخامت کفپوش رزینی در زمان خرید آن عبارتند از:

1- شرایط کاربری:

نوع ترافیک رفت و آمد بر سطح کفپوش اپوکسی و میزان آن

2- شرایط زیرسازی:

بسته به نوع زیرآیند کفپوش رزینی (بتن، سنگ، موزائیک، سرامیک و ..) روش آماده سازی سطح زیرآیند برای نصب و اجرای کفپوش اپوکسی متفاوت بوده و در صورت نیاز به ترمیم زیرآیند، متریال مصرفی از کفپوش اپوکسی (یا سایر انواع کفپوش رزینی) افزایش خواهد یافت.

3- مواد شیمیایی در تماس با سطح کفپوش:

نوع مواد شیمیایی مورد استفاده در کاربری مورد نظر که احتمال دارد در تماس با سطح کفپوش قرار گیرد، غلظت و زمان ماند آن بر سطح کفپوش تعیین کننده نوع کفپوش رزینی مورد نیاز (از نظر نوع رزین آن) و ضخامت کفپوش است.

4- طرح نهایی کفپوش:

متناسب با پرداخت نهایی سطح کفپوش (صیقلی یا پوست پرتقالی)، انتخاب طرح‌های خاص کفپوش (طرح ابر و باد و متالیک کفپوش،  طرح کالرفلیک کفپوش) میزان مصرف متریال کفپوش تغییر خواهد کرد.

 ‌

روش اندازه گیری ضخامت کفپوش پلی یورتان و اپوکسی:

از آنجا که بخشی از مواد اپوکسی اجرا شده درون زیرآیند نفوذ می‌کند و امکان تخمین ضخامت کفپوش اپوکسی به صورت چشمی وجود ندارد یکی از دغدغه‌های همیشگی خریداران کفپوش، اطمینان از تطابق ضخامت کفپوش اجرا شده با ضخامت اعلام شده از طرف مجری کفپوش است. برای اندازه گیری ضخامت و اطمینان از انطباق مشخصات کفپوش نصب شده با کفپوش درخواستی، می‌توان از روش‌های زیر استفاده نمود:

1- نظارت بر میزان متریال مصرفی در زمان نصب کفپوش:

در زمان ارسال متریال کفپوش به محل نصب آن، از طریق توزین حجم متریال ارسالی مشخص می‌شود. با مراجعه به برگه اطلاعات فنی محصول خریداری شده می‌توان دو مشخصه‌ی اصلی و تعیین کننده‌ی ضخامت یعنی دانسیته‌ی مخلوط و درصد مواد آلی فرار ضخامت فیلم خشک حاصل از اجرای این محصول بر کف را به صورت تخمینی برآورد نمود. در صورت انطابق مقدار ضخامت برآوردی با ضخامت مورد نظر، در مراحل نصب کفپوش از طریق نظارت بر کار مجری کفپوش، و مصرف کامل متریال با تقریب خوبی می‌توان از دستیابی به ضخامت مورد نظر اطمینان حاصل نمود.

2- اندازه گیری ضخامت کفپوش نصب شده:

روش اندازه گیری ضخامت کفپوش پلی یورتان یا اپوکسی پس از پایان نصب آزمونی تخریبی است. در این روش با سُنداژ کف و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه، ضخامت کفپوش اجرایی را با میکرومتر اندازه‌گیری می‌کنند. با توجه به تخریبی بودن این آزمون، پیشنهاد می‌شود با بررسی میزان مواد مصرف شده در  زمان نصب کفپوش، تخمینی از ضخامت اعمالی کفپوش  (ضخامت تَر) داشته باشید.

دستگاه میکرومتر- ابزار اندازه‌گیری ضخامت فیلم خشک کفپوش رزینی

دستگاه میکرومتر- ابزار اندازه‌گیری ضخامت فیلم خشک کفپوش رزینی

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =

تماس با کارشناس