logo

نحوه نصب کفپوش رزینی| اجرای اپوکسی کف

نصب کفپوش رزینی اپوکسی

نصب کفپوش رزینی: کفپوش اپوکسی دسته‌ای از کفپوش‌های رزینی که فرمولاسیون آن برپایه رزین اپوکسی طراحی شده است و در 3 تا 6 لایه‌ی مختلف نصب می‌شوند. در اجرای کفپوش اپوکسی تعداد لایه‌ها و ضخامت هر لایه از آن به عوامل مختلفی از جمله شرایط زیرسازی، کاربری کفپوش و مواد شیمیایی در تماس با کف وابسته است.

هدف نصب کفپوش رزینی کف آب بند نمودن بتن، جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، نظافت ساده و آسان، ایجاد محیطی بهداشتی، فضایی دلپذیر و ایمن برای کارکنان، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری است.

در این مقاله سعی کردیم بطور واضح و کاربردی، نحوه نصب این کفپوش را توضیح دهیم.

 

نحوه نصب کفپوش رزینی

کفپوش رزینی یکی از پرکاربردترین کفپوش‌ها در کاربری‌های مختلف از جمله: مکان‌های صنعتی، بهداشتی، تجاری، پارکینگی و… است.

از کفپوش بساپلیمر با توجه به کاربری آن می‌توان در:

1) صنایع داروسازی 2) صنایع غذایی و لبنی 3) نفت، گاز و پتروشیمی 4) بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی 5) پارکینگ‌ها و مراکز تجاری 6) مراکز صنعتی و انبارها 7) صنایع دریایی 8) صنایع هوایی 9) مصارف مسکونی و…
استفاده کرد و به طور ویژه با در نظر گرفتن شرایط محل مورد نظر، با ویژگی‌های خاصی نظیر آنتی استاتیک و آنتی باکتریال بودن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف نیز، تولید می‌شود.

ویژگی مهم کفپوش‌های رزینی اپوکسی، قابلیت اجرای آن به صورت یکپارچه و بدون درز است. عدم وجود درز و زاویه نود درجه با دیوار، باعث سهولت در شست و شو و نظافت کف در محیط‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و داروسازی‌ها می‌شود.

نصب کفپوش رزینی از سطح زیرین خود دربرابر سایش و فرسایش محافظت می‌کند، مقاومت مکانیکی و تحمل بار بالایی دارد و دربرابر اسید، قلیا و مواد شیمیایی مقاوم است. ظاهر مدرن، تنوع در رنگ بندی و طرح‌های کفپوش از یک سو و از سوی دیگر قابلیت رنگ آمیزی، خط کشی و علامت گذاری کف بدون تغییر متریال، توجه معماران داخلی و شرکت‌ها را به خود جلب کرده است.

همچنین تهیه بهینه مواد اولیه با توجه به متراژ، باعث کاهش دور ریزهای پلیمری، آسیب کمتر به محیط زیست و کم شدن هزینه‌های جانبی برای کارفرمایان شده است.

 

برای اجرای کفپوش رزینی چه لایه‌هایی نیاز است؟

سیستم اجرای کفپوش‌های رزینی از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آن‌ها شامل:

پرایمر، میانی، روکش و لاک نهایی می‌شود. کیفیت نهایی سیستم کفپوش به ویژگی تک تک این محصولات بستگی دارد. جهت اجرای این کفپوش حداقل به سه لایه(پرایمر، میانی و روکش) نیاز است.

1- پرایمر اپوکسی

اولین لایه اجرا شده که جهت آب بند کردن و ایجاد چسبندگی بیشتر به زیرآیند استفاده می‌شود و کمترین ضخامت را به خود اختصاص می‌دهد پرایمر است. پرایمرها در انواع مختلفی موجود می‌باشند و بسته به مواد اولیه چسبندگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهد.

2- میانی اپوکسی:

این لایه جهت صاف و پرکردن ترک‌های احتمالی، و افزایش استحکام سیستم کفپوش استفاده می‌شود.

3- روکش اپوکسی:

این لایه علاوه‌بر تعیین ظاهر نهایی کفپوش، خواص سطحی مانند: سختی و مقاومت به سایش، آب، مواد شیمیایی و .. را تعیین می‌کند.

4- لاک نهایی اپوکسی:

لایه آخر اجرای کفپوش شما، شفاف و به‌عنوان پوشش محافظتی در لایه‌ی نهایی اجرا شده و در دو نوع مات یا صیقلی موجود است.

اطلاعات بیشتر:

اطلاعات فنی مواد اولیه کفپوش

نحوه نصب کفپوش رزینی چه مراحلی دارد؟

نصب کفپوش رزینی اپوکسی باید توسط متخصصان با تجربه انجام شود تا از نظر ظاهری، مقاومت و دوام کیفیت لازم را داشته باشد.

به طور کلی نصب و اجرای آن بر روی انواع سطح (بتن، سنگ، سرامیک، کاشی و…) در 4 مرحله انجام می‌شود. قبل از اجرا نیز باید از عدم رطوبت کف اطمینان حاصل شود.

در صورت بتن ریزی نیز عملیات نصب کفپوش رزینی باید بعد از 30 روز انجام شود.

 

مراحل نصب کفپوش چیست؟

1. آماده سازی سطح

عملیات نصب اپوکسی کف با تخلیه‌ی کامل اتاق شروع می‌شود. سپس اتاق طور کامل جارو زده می‌شود. در صورت وجود هر گونه ترک، درز یا آسیب تعمیرات انجام می‌گیرد. سطح بتنی باید توسط شوینده‌ی مناسب از هر نوع گریس، روغن یا حلال پاک شود. این مواد دارای پتانسیل کاهش چسبندگی کفپوش به بتن هستند، بنابراین باید به طور کامل تمیز شوند. در نهایت کف‌سابی جهت افزایش چسبندگی صورت می‌گیرد.

1. آماده سازی سطح

2. اعمال پرایمر

پرایمر قبل از اجرای کفپوش استفاده می‌شود و هدف از استفاده از آن اطمینان از چسبندگی خوب کفپوش به سطح زیر است. پرایمر ویسکوزیته‌ی کمی داشته و کاملاً رقیق است و به خوبی درون بتن نفوذ می‌کند. پرایمر اپوکسی پس از آماده سازی سطح زیرین و با غلتک پشمی بر سطح اعمال می‌شود. نفوذ مناسب پرایمر به زیرسازی و بتن در دست‌یابی به کفپوشی با کیفیت بسیار با اهمیت است.

اعمال پرایمر

 3. اختلاط مواد

 سطل‌های رنگ اپوکسی حاوی دو جزء اصلی (رزین) و عامل پخت (هاردنر) هستند. ابتدا جزء اول و دوم جداگانه میکس شده سپس سپس جزء دوم را به سطل حاوی رنگ اصلی اضافه می‌کنیم. عملیات اختلاط را با استفاده از میکسر برقی با سرعت متوسط به مدت دو دقیقه مخلوط می‌کنیم تا کاملاً یک ‌دست شود. پس از اتمام اختلاط، نصب کفپوش باید سریعا! آغاز گردد. زیرا در صورت گذشت پات لایف، مواد ژل می‌شوند.

اختلاط مواد

 4. نصب لایه ی میانی

مخلوط تولید شده باید با لیسه صاف یا شانه‌ای بر سطح اجرا شود. انتخاب نوع لیسه به میزان مصرف متریال وابسته است. بعد از اجرای لایه میانی باید صبر کرد تا کاملاً لایه خشک شود. پس از خشک شدن مشکلات احتمالی کف (وجود موج سطحی، حفره یا ترک) بررسی می‌شود تا در صورت لزوم لایه میانی دوباره بر سطح اجرا شود.

نصب لایه ی میانی

5. لایه نهایی در نصب کفپوش رزینی

باز هم تاکید می‌شود هیچ ترک یا حفره‌ای، قبل از اجرای لایه نهایی کفپوش نباید روی سطح باقی مانده باشد. نصب لایه نهایی، بسته به نوع آن با استفاده از لیسه شانه‌ای و غلتک هواگیر (کفپوش خودتراز) یا با استفاده از غلتک پشمی (پوشش کف) بر سطح آماده سازی شده اجرا خواهد شد. سطح نهایی می‌تواند پوست پرتقالی یا صیقلی باشد.5. لایه نهایی در نصب کفپوش رزینی

"بساپلیمر، متخصص در تولید و مشاوره کفپوش‌های رزینی"

بساپلیمر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه (اپوکسی, پلی یورتان, آکریلات) به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد,
و در مسیر طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی همراه شما است,
تا به شما برای داشتن بهترین سیستم کفپوش متناسب با نیازهای کاربری شما کمک کند.

تلفن

021-44960014
021-44964839
021-44966079

واتساپ

09353426892

پست الکترونیک

info[at]Basapolymer[dot]com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

تماس با کارشناس